Wetgevingstraject duurt te lang, verbeteringen aan SBR richtlijn B

Ministerie van Infrastructuur en Milieu, 10 oktober 2011

In de voortgangsrapportage over het Actieplan 'Groei op het Spoor' en Programma Hoogfrequent Spoorvevoer besteed het ministerie van I&M aandacht aan trillingshinder.

Ten aanzien van trillingshinder heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer bij brief van 18 januari 2011 (kamerstuk 32 404, nr. 31) gemeld hoe hij de wens van de Kamer om te komen tot wettelijke normen voor trillingshinder door railverkeer zal uitvoeren. In zijn voortgangsbrief van 25 augustus 2011 (kamerstuk 32 404, nr. 54) heeft de Staatssecretaris bericht dat hij start met onderzoek dat zeker een jaar zal vergen. Het wetgevingstraject duurt derhalve te lang om er bij de PHS-projecten gebruik van te maken.

In de planstudies en m.e.r.-onderzoeken voor de PHS-projecten zal voor het onderdeel trillingen worden gewerkt conform de bestaande SBR-richtlijn voor trillingshinder. Omdat de Raad van State recent twee tracébesluiten op dit onderdeel heeft afgekeurd (bedoeld is: "vernietigd", redactie) wordt onderzocht welke verbeteringen noodzakelijk zijn.

Bron: Ministerie I&M

home...