SAA project: 30 km schermen, 40 km stil asfalt

Redactie, 19 maart 2012

In het project Schiphol-Amsterdam-Almere zijn veel geluidsmaatregelen voorzien. Het Tracebesluit werd in januari van dit jaar zonder haperen onherroeppelijk, na een uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Startsein

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu gaf op 1 maart 2012 het officiële startsein voor de realisatie van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Tegelijkertijd maakte de minister bekend dat de laatste flessenhalzen in de A4 tussen Amsterdam en Den Haag binnenkort verleden tijd zijn. Dit deed ze in aanwezigheid van regionale bestuurders. Met een investering van ruim € 4 miljard ondergaat de centrale verkeersader van de Noordelijke Randstad de komende jaren een ware metamorfose. De fileknooppunten op de A4 worden met een impuls van € 600 miljoen aangepakt. Vanaf komend weekend kan de weggebruiker hier al van profiteren: op 3 maart wordt een nieuw weggedeelte in de A4 opengesteld voor het verkeer. Met deze twee grote projecten wordt de doorstroming in de corridor tussen Den Haag en Schiphol en van Schiphol tot in Almere verbeterd.

Minister Schultz van Haegen: “Door te investeren in een goede infrastructuur op de corridor Den Haag - Schiphol – Amsterdam - Almere, investeren we in de economische kracht van Nederland. Van de zuidelijke tot de noordelijke Randstad. De doorstroming op de wegen die de ruggengraat van onze economie vormen, krijgt met deze grootse weguitbreiding een belangrijke impuls.”

Het project

Rijkswaterstaat breidt het wegennet tussen Schiphol, Amsterdam en Almere tussen 2011 en 2020 uit om te voorkomen dat deze centrale verkeersader volledig dichtslibt, aldus de tekst in de brochure over het project. Verbreding van de bestaande wegen, nieuwe bruggen, tunnels en viaducten zorgen voor een vlottere doorstroming van het verkeer en kortere en betrouwbare reistijden.


Een gedeelte van het SAA project bij Amsterdam

Voorkomen van geluidshinder

Bij de aanleg of aanpassing van wegen wordt rekening gehouden met de Wet geluidhinder. Deze wet beschrijft de toelaatbare normen van geluidsoverlast. Rijkswaterstaat neemt maatregelen om de geluidshinder voor omwonenden binnen de normen van de wet te houden. Het Tracébesluit Weguitbreiding Schiphol - Amsterdam - Almere voorziet dan ook in een pakket aan geluidsmaatregelen. Dit pakket bestaat uit:

  • de aanleg van tunnels in de A9 bij Amstelveen en Amsterdam Zuidoost,

  • de bouw van een aquaduct in combinatie met het verleggen van de A1 bij Muiden richting het zuiden

  • in totaal 30 kilometer aan geluidsschermen met een gemiddelde hoogte van 5,6 m

  • extra geluidsreducerend asfalt (2-laags ZOAB) over een lengte van 40 kilometer.

Door de aanleg van extra rijstroken komt er wegcapaciteit bij. Hierdoor ontstaat weliswaar meer verkeer, maar nemen de geluidsniveaus – dankzij de geluidsmaatregelen – bijna overal af.

Planning uitvoering SAA

Het project Schiphol-Amsterdam-Almere bestaat uit vijf deelprojecten. De planning van deze vijf projecten is als volgt:

2012 – 2014: A10-Oost/A1 - Diemen
2014 – 2020: A1/A6 Diemen - Almere Havendreef
2015 – 2020: A9 Holendrecht - Diemen (Gaasperdammerweg)
2016 – 2020: A9 Badhoevedorp - Holendrecht
2017 – 2020: A6 Almere Havendreef - Almere Buiten Oost

Start eerste deelproject A10-Oost/A1 Diemen

De realisatie van SAA start met de uitvoering van het eerste deelproject A10-Oost/A1 Diemen. De A10-Oost is onderdeel van de ring Amsterdam. Voor de doorstroming op de wegen rond Amsterdam is het belangrijk de ring rond Amsterdam 'draaiende' te houden. Hiervan hebben alle toeleidende wegen profijt. Daarom wordt de grootse weguitbreiding SAA in deze drukke regio op dit deel van het wegennet het eerst aangepakt. Als de A10-Oost en een deel van de A1 tot en met het knooppunt Diemen als eerste deelproject van SAA klaar zijn, vormen deze wegen tevens een goed alternatief tijdens de werkzaamheden aan de A9 tussen de knooppunten Diemen en Holendrecht (Gaasperdammerweg) en vice versa. De uitvoering van het deelproject A9 Holendrecht - Diemen (Gaasperdammerweg) vindt dan ook pas plaats nadat de extra wegcapaciteit op de A10-Oost/A1 Diemen is gerealiseerd en deze wegen kunnen dienen als alternatieve route. Volgens planning start de uitvoering van het deelproject A9 Gaasperdammerweg in 2015. Op www.schiphol-amsterdam-almere.nl zijn animaties van het eerste deelproject van SAA, A10-Oost/A1 Diemen te bekijken.

Kosten

Taakstellend budget voor het project bedraagt: € 4.094 mld (incl. bijdragen derden € 475 mln). Het budget is incl. de rijksbijdrage aan de kruising natte as A1 en groene uitweg.

Bronnen: Rijkswaterstaat brochure, Rijkswaterstaat projectwebsite, MIRT over SAA, persbericht start uitvoering

    home...