Nieuwe aftrek geluidswetgeving: "Het was complex en het wordt complexer"

DGMR, 11 juni 2012

Voor de bestaande wetgeving voor wegverkeerslawaai is er sinds de tachtiger jaren een zogenaamde aftrek van toepassing. Dit is een aftrek op de berekende geluidsniveaus van wegverkeersgeluid waarbij er wordt geanticipeerd op het in de toekomst stiller worden van het wegverkeer, alvorens deze te vergelijken met de normen.

Vanuit de laatste gegevens is bekend dat het stiller worden van het wegverkeer niet is gelukt. Het geluid van de motor is afgenomen maar het geluid van de banden is niet of nauwelijks stiller. Sterker nog, we rijden met bredere banden die vervolgens navenant lawaaiiger zijn.

Met de komst van nieuwe wetgeving waren veel mensen opgelucht dat de steeds weer verwarrende aftrek zou worden afgeschaft. Tot veler verbazing is er nu een nieuwe aftrek voor het, in de toekomst, stiller worden van wegverkeer geïntroduceerd. Deze nieuwe aftrek zou een nieuwe anticipatie moeten zijn op de effecten van bandenlabels en de aanscherping van typekeuringseisen voor voertuigen en banden.

De aftrek voor het toekomstig stiller worden van de banden is alleen van toepassing bij snelheden van 70 km/h en hoger. Het te verwachten effect van de stille band is 1 of 2 dB(A), afhankelijk van het type wegdek. Het effect wordt verrekend in het computersimulatiemodel. Dit heeft tot gevolg dat berekeningen complexer zijn en dat de resultaten van berekeningen niet meer per definitie overeen zouden moeten komen met metingen. Het onderscheid tussen de aftrek van 1 of 2 dB(A) is het gevolg van het gegeven dat stillere banden stiller zijn op wegdekken met een gladdere of fijnere oppervlaktetextuur.

De grootte van de aftrek bedraagt 2 dB(A) voor de ‘gladdere’ wegdekken zoals steenmastiekasfalt (SMA), de dunne geluidsreducerende deklagen (DGD’s), het dubbellaags zeer open asfaltbeton met een fijne toplaag (TLZOAB-fijn) en, zeer tegen de verwachting in, ook voor dicht asfaltbeton (DAB). Een aftrek van 1 dB(A) is van toepassing voor de ‘ruwere’ wegdekken zoals de enkellaags en dubbellaags zeer open asfaltbeton (ZOAB, TLZOAB), uitgewassen beton en elementenverhardingen.

De in de nieuwe wetgeving opgenomen aftrek opgenomen voor het stiller worden van band en wegdek als combinatie zal wederom veel verwarring gaan geven. De aftrek zal wel datgene moeten waarmaken wat bij de aanscherping van typekeuringseisen voor voertuigen en banden verwacht kan worden. Gezien de vervanging van het wagen/bandenpark zal dit nog wel enige tijd duren. Overigens moeten we hiernaast ons nog goed realiseren dat we de excessen van de geluidsemissie van sommige voertuigen ook in de gaten moeten houden. Voertuigen met defecte uitlaten kunnen wel bijzonder hinderlijk zijn in de totale verkeersstromen.

 
Bron: DGMR
    home...