Enquête wijst uit: stil asfalt heeft positief effect

Provincie Limburg, 5 april 2012

Stil asfalt werkt. In antwoord op een enquête onder 500 Limburgers die wonen aan een provinciale weg waar stil asfalt is aangelegd, geeft 79 procent van de respondenten (42%) aan dat het inderdaad stiller is geworden.

Maar liefst 90 procent vindt het zinvol dat de Provincie blijft investeren in stil asfalt. “Een mooi resultaat,” aldus gedeputeerde Patrick van der Broeck.

De Provincie werkt aan het stiller maken van de provinciale wegen in Limburg. Zij doet dit onder andere door geluidreducerend asfalt, ook wel stil asfalt, aan te brengen. Om te weten of dit asfalt ook het gewenste effect heeft, hield de Provincie een enquête onder bewoners. Aan zo’n 500 mensen, die langs wegen wonen waar recent stil asfalt is aangelegd, is gevraagd of het inderdaad stiller is geworden in hun omgeving.

In hun reacties geven mensen aan dat dankzij stil asfalt het stiller is geworden in hun woonomgeving. Het is over het algemeen rustiger, aangenamer, men kan beter slapen en er is minder bandengeluid. Gedeputeerde Patrick van der Broeck spreekt van een mooi resultaat. “Het is bemoedigend dat je door het gebruik van dit soort asfalt de leefkwaliteit van mensen kunt verbeteren en geluidsbelasting terugdringt.”

Behalve deze positieve effecten plaatsen sommige respondenten ook kanttekeningen. Het soort geluid is veranderd waardoor het motorgeluid nu meer opvalt en bij één project zijn de putdeksels nu meer te horen. Ook wordt vanwege het nieuwe asfalt op sommige plaatsen te hard gereden, wat extra overlast veroorzaakt.

Detalis

De enquête is afgenomen op 4 locaties, bij bewoners langs de N278 Margraten, N292 Stramproy, N274 Koningsbosch en N595 Oud-Valkenburg, In totaal is de enquête gestuurd naar 513 personen. 42% heeft gerespondeerd.

Uit de antwoorden van de enquête is op te maken, dat enkele enquêteformulieren zijn gezonden aan bewoners die niet direct wonen bij een wegvak waar stil asfalt is aangelegd. Blijkbaar is er een fout gemaakt in de keuze van adressen.

De respons op de enquête is hoger dan verwacht. Het merendeel van de reacties is op papier ingevuld en opgestuurd. Dat heeft een hogere respons opgeleverd. Nadeel van de papieren enquête is echter, dat de antwoorden handmatig in de computer moeten worden ingevoerd om een rapportage mogelijk te maken. Bij zeer grootschalige enquêtes wordt dit erg kostbaar.

De vragen in de enquête blijken achteraf niet helemaal compleet of eenduidig. Bij de vraag hoe de mensen merken dat het stiller is geworden, was de optie ‘minder bandengeluid’ niet opgenomen. Deze is door veel mensen zelf aangevuld. Vanuit de theorie valt ook te verwachten dat hier de meeste geluidwinst wordt geboekt.

Voor wat betreft de informatieverstrekking is de vraag gesteld of de mensen van te voren informatie over het aanbrengen van stil asfalt hebben ontvangen. Het is niet zeker of alle mensen deze vraag goed hebben geïnterpreteerd. Er is bij de projecten actief informatie verspreid, maar dat ging niet altijd over het aanbrengen van stil asfalt. Mogelijk hebben de mensen aangegeven of ze algemene informatie hebben ontvangen of hebben ze ontkennend geantwoord omdat ze geen specifieke informatie over stil asfalt hebben ontvangen.

Naast alle positieve reacties is als aandachtpunten aangegeven dat het motorgeluid nu meer opvalt, bij één project geven de putdeksels nu meer overlast en in enkele gevallen is opgemerkt, dat vanwege het nieuwe asfalt te hard wordt gereden en dat dit extra overlast veroorzaakt.

Bron: Provincie Limburg