Veel geld voor geluid in begroting Infrafonds

Diverse bronnen, 30 september 2012

Ondanks de bezuinigingen zijn er in het infrafonds behoorlijke bedragen gereserveerd voor "geluid".

Aanpassing weg/spoor

Voor de geluidssanering is een aanpassing van de verdeling van het budget voor geluidssanerings-maatregelen tussen weg en spoor uitgevoerd. De correctie in de verdeling tussen weg en spoor is doorgevoerd omdat nu bekend is welke geluidmaatregelen nodig zijn om aan de wettelijke saneringsplicht te voldoen en wat de hiermee samenhangende kosten zijn.

SWUNG maatregelen deels onder "beheer en onderhoud"

Onder de post "beheer en onderhoud"  van wegen is specifiek vermeld het nemen van geluidmaatregelen als gevolg van de naleving van geluidproductieplafonds (buiten de MIRT-projecten) onder Beheer en Onderhoud valt. Per 1 juli 2012 is de geluidwetgeving voor rijkswegen gewijzigd en opgenomen in de Wet milieubeheer (SWUNG-1, zie Staatsblad 2012, nr. 268). Als gevolg van deze wetswijziging moeten aanvullende beheer- en onderhoudskosten worden gemaakt om te kunnen blijven voldoen aan de vastgestelde geluidsproductieplafonds. De kosten voor deze naleving zullen worden gedekt door herprioritering binnen het Infrastructuurfonds. Het voorgenomen moment hiervoor is verplaatst naar Voorjaarsnota 2013 vanwege de benodigde tijd voor het nader vaststellen van de hoogte van de benodigde middelen voor naleving en de te verrekenen besparingen op geluidkosten bij aanlegprojecten.

Sanering wegverkeer 254 miljoen

Voor de post geluidssanering weg is in het begrotingsonderdeel "Verkenningen en planuitwerking" een taakstellend budget opgenomen van 254 miljoen euro voor wegen.

Voor het NSL is overigens nog meer opgenomen, namelijk 358 miljoen Euro.

Spoor UPGE 22 miljoen, sanering 614 miljoen.

Voor spoor zijn enkele voormalige geoormerkte projecten uit het programma Beheer en instandhouding opgenomen in het realisatieprogramma.  Een van de aanbevelingen van de Tijdelijke Commissie Onderhoud en Innovatie Spoor was de aansturing van ProRail minder diffuus te maken. In de Kabinetsreactie op het eindrapport is naar aanleiding hiervan ondermeer aangegeven dat met ingang van deze begroting de geoormerkte projecten van beheer- en instandhouding worden overgebracht naar het aanlegprogramma, omdat deze projecten naar hun aard meer overeenkomsten vertonen met aanlegprojecten dan met beheer en instandhoudingsprojecten. Het gaat onder andere om het Uitvoeringprogramma Geluid Emplacementen (UPGE), waarvoor 22 miljoen beschikbaar is tot en met 2016.

Voor het project geluidsanering Spoorwegen is het projectbudget opgehoogd met de bijdrage ad € 70 miljoen van voorheen Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (voorheen VROM) dat beschikbaar was voor de bestaande saneringsoperatie van de Wet geluidhinder. Dit bedrag was eerder door voorheen VROM toegezegd en is nu verwerkt in het projectbudget. Daarnaast heeft een overboeking van € 129 miljoen plaatsgevonden vanuit het Wegenprogramma in het kader van herverdeling van budgetten voor het Meerjarenprogramma geluidsanering. Tevens is voor de afronding van de bouw van het geluidregister € 1,8 miljoen overgeboekt naar artikelonderdeel 13.02 Spoorwegen, Aanleg Spoor van het Infrastructuurfonds. Het geluidregister is op basis van het wetsvoorstel Swung noodzakelijk en bevat de brongegevens die ten grondslag liggen aan de hoogte van de geluidproductieplafonds. Dit geluidregister moet beheerd en actueel gehouden worden. Genoemde aanpassingen hebben geleid tot een bijstelling van het projectbudget met € 197 miljoen. In totaal is er 614 miljoen gereserveerd t/m 2028.

Het jaarlijkse budget voor de geluidssanering spoor is in 2013 nog relatief gering, namelijk 1 miljoen euro. In 2013 wordt dit 10 miljoen, in 2014 46 miljoen, in de jaren daarna meer dan 80 miljoen euro per jaar. Voor het UPGE project is in 2013 4 miljoen gereserveerd, in de drie jaren daarna 7, 3 en 7 miljoen.

Bron: Toelichting Begrotingstaat Infrafonds

home...