Nulmeting Planbureau Leefomgeving

Planbureau voor de Leefomgeving, september 2012

In september 2012 is de Monitor Infrastructuur en Ruimte 2012 verschenen. Een zogeheten nulmeting van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in samenwerking met Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Doelbereik

De minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) heeft het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gevraagd een tweejaarlijkse rapportage uit te brengen over het doelbereik van de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR; IenM 2012a): de Monitor Infrastructuur en Ruimte. Zowel de minister als de Tweede Kamer vindt het van groot belang om zicht te houden op de effecten van deze structuurvisie. Deze publicatie gaat over de nulmeting van de Monitor Infrastructuur en Ruimte. De nulmeting geeft de situatie voor het jaar 2010, en beschrijft zo veel mogelijk ook de ontwikkeling sinds 2000. De eerste vervolgmeting is gepland voor 2014.

Voor de lezers van Geluidnieuws is wellicht interessant wat het planbureau over dit milieuaspect schrijft.

Nationaal belang nr. 8

In het rapport worden Nationale Belangen genoemd. Nationaal belang 8 is het verbeteren van milieukwaliteit, waaronder "geluid". overschreden. Ondanks de toename van het verkeer is de geluidsbelasting afgenomen, vooral doordat geluidswerende voorzieningen langs de rijkswegen zijn geplaatst. Op het overige wegennet is de geluidsbelasting toegenomen; vooral binnen het bebouwd gebied, waar het niet mogelijk is geluidswerende voorzieningen aan te brengen. De geluidsbelasting rond Schiphol is, ondanks de toename van het vliegverkeer, afgenomen; dit komt doordat vliegtuigen stiller zijn geworden.

Geluidsbelasting is als indicator opgenomen vanwege de voorlopig nog blijvende normoverschrijding, aldus het rapport.

Voorkeurswaarde

Mensen ervaren geluid van vlieg-, weg- en railverkeer als hinderlijk vanaf ongeveer 45 decibel. Bij de meeste provinciale wegen en steden ligt de belasting doorgaans tussen de 45 en 65 decibel. Wanneer de belasting boven de 65 decibel uitkomt, wordt dit als zeer hinderlijk ervaren. Dit is het geval bij snelwegen en vooral bij de vliegvelden met hun aanvliegroutes.

De geluidsbelasting van een weg, bedrijf of andere geluidsbron op de omliggende gebouwen mag in principe niet boven een bepaalde grens uitkomen. Dit heet de voorkeursgrenswaarde. Als een beheerder een weg aanlegt, moet hij op de hoogte zijn van het geluidsniveau dat deze weg zal produceren. Als blijkt dat de geluidshinder van de weg boven de grenswaarde uitkomt, is hiervoor een ontheffing van de overheid nodig.

Naast een voorkeursgrenswaarde is er ook een bovengrens voor geluid vastgesteld. Dit wordt de maximale ontheffingswaarde genoemd. De geluidsbelasting op een woning mag niet boven deze waarde uitkomen, ook niet als de overheid ontheffing verleent. Slechts bij hoge uitzondering mag hiervan worden afgeweken met een beroep op de Interimwet stad-en-milieubenadering. De figuur hiernaast geeft de gecumuleerde geluidsbelasting door weg- en railverkeer, luchtvaart, industrie en windturbines in Nederland weer in het aantal dB(A). De hoogste waarden komen voor direct rondom (spoor)wegen en de aan- en uitvliegroutes bij Schiphol.

 

Onderstaande figuur laat zien dat – ondanks de toename van het verkeer – de geluidsbelasting langs de rijkswegen met ongeveer een derde is afgenomen; deze afname wordt veroorzaakt door de geluidswerende voorzieningen die zijn getroffen. Op het overige wegennet is de geluidsbelasting juist toegenomen; vooral binnen bebouwd gebied, waar het niet mogelijk geluidswerende voorzieningen aan te brengen. De meeste geluidswerende voorzieningen hebben overigens ook een minder goede werking bij lagere snelheden. Bromfietsen zijn van alle geluidsbronnen het meest hinderlijk. Zij zijn de belangrijkste bron van slaapverstoring, gevolgd door contactgeluiden van de buren (Franssen et al. 2004). Het deel van de Nederlandse bevolking dat in de woonomgeving hinder ondervindt van geluid door verkeer en/of industrie, ligt al ruim tien jaar net boven 40 procent.

Bron: Overheid

home...