Bak in Goes van de baan - rendement onvoldoende Redactie, 28 augustus 2012 Ter beperking van spoortrillingen wilde de gemeente Goes kiezen tussen de aanleg van een spoorbak met opstaande randen of een snelheidsbegrenzing van goederentreinen. In maart 2011 verwachtte de gemeente voor 1 september van dat jaar te beschikken over een duidelijk plan van aanpak (lees hier het artikel in Geluidnieuws daarover). Inmiddels is al het onderzoek gereed, met teleurstellende resultaten, en heeft de gemeenteraad op 14 juni definitief "nee" gezegd tegen de spoorbak. Hieronder worden de conclusies van het onderzoek samengevat. Onderaan het artikel verwoordt de wethouder Verkeer van Goes, Loes Meeuwisse, hoe de conclusie van het onderzoek haar onaangenaam verraste. De onderzoeksresultaten betekenen volgens de gemeente Goes niet het einde van het spoorproject dat verschillende doelen heeft. Ten eerste het terugdringen van geluidsoverlast. Hiervoor is een maatregelenpakket vastgesteld dat lage geluidsschermen, raildempers en betonnen bielzen omvat. Daarnaast heeft het spoorproject tot doel om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid te vergroten door de aanleg van een spoortunnel. De gemeente heeft een pakket met maatregelen opgesteld, samen met o.a. ProRail, die onder andere het volgende behelzen:
Van de laatste 2 punten wordt nog wel een reductie van de trillingen verwacht. Effect op trillingen onvoldoende Sinds 2004 onderzoekt de gemeente mogelijkheden om de overlast van geluid en trillingen voor bewoners langs het spoor door Goes te verminderen. Er bestaat geen wettelijke verplichting om trillingshinder te beperken. Goes wil desondanks de trillingsoverlast voor omwonenden terugdringen en hanteert hiervoor de richtlijnen van de Stichting Bouwresearch(SBR.) Deze worden veel gebruikt om hinder als gevolg van trillingen te beoordelen. Oorspronkelijk wilde de gemeente een halfverdiepte bak aanleggen. De kosten hiervan bedroegen 80-90 miljoen euro. Een spoorbak op maaiveld bleek aanzienlijk goedkoper (32 miljoen euro) Het effect van de spoorbak, die de gemeente gepland heeft om de trillingsoverlast te verminderen, blijkt onvoldoende te zijn. Een permanente verlaging van de snelheid naar 60 km/u lijkt ook onvoldoende op te leveren. Dit is weergeven in rapporten van TNO en Peutz (2011), die uitgebreid onderzoek hebben gedaan naar het effect van de spoorbak en snelheidsbeperking . Als doelstelling is gehanteerd dat de ‘spoorbak op maaiveld’ minstens een vermindering van de trillingshinder van 50 % op moet leveren om de investering van € 32 mln. voor de aanleg de moeite waard te laten zijn. Resultaten onderzoek Inmiddels zijn de resultaten van
het trillingsonderzoek door Peutz bekend. Met de bedoeling om geen
twijfels te laten bestaan over de objectiviteit van de prognoses
van Peutz werd aan TNO gevraagd om hieraan als onafhankelijke en
niet bevooroordeelde instantie medewerking te geven. De onderzoeksresultaten in het kort:
Invoegverlies bak Bovenstaande conclusies zijn gebaseerd op rapportages van Peutz
en TNO over de spoorbak. Peutz heeft het invoegverlies van een
betonnen bak op maaiveld bepaald, op basis van 3D FEM. Het
invoegverlies (reductiefactor) varieert, afhankelijk van de
locatie, tussen een factor 1,3 en 2,3 (gemiddeld 1,9). TNO
bepaalde een reductiefactor van 1,4. Hieronder een resultaat van
de FEM berekeningen door Peutz. Snapshot responsie aarden baan (links) vs.
spoorbak (rechts) bij 6,3 Hz. De vervormingen zijn sterk
opgeschaald ten opzichte van de werkelijkheid. Effect snelheidsreductie Het effect van de snelheidsreductie is
aangegeven in onderstaande figuur.
Brief Wethouder Loes Meeuwisse (portefeuille
verkeer) Februari 2012 Ik kan me nog goed herinneren hoe ik in januari
2010 als belangstellende mocht aanschuiven in de raadszaal van het
stadskantoor tijdens de informatie avond over de spoorbak. De
raadszaal was flink vol, er waren ongeveer honderd
belangstellenden en wethouder Dieleman en projectleider Ad Potter
gaven een toelichting op de plannen. Bronnen:
Omroep Zeeland,
Goes trillingsonderzoek,
Rapportage Peutz prognose trillingsniveaus,
Rapportage Peutz FEM berekeningen,
Raadsvoorstel,
Presentatie gemeente,
Blog wethouder. |