Aanpak geluidsoverlast HSL in Lansingerland

Gemeente Lansingerland, 6 maart 2013

Sinds september 2009 ervaren veel inwoners van de gemeente Lansingerland geluidshinder van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL). De gemeente Lansingerland dringt sinds die tijd herhaaldelijk bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen Verkeer en Waterstaat) aan op maatregelen om deze geluidshinder verder te beperken.

De toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Eurlings, heeft aan de gemeente de (bestuurlijke) toezegging gedaan dat de treinen de toegestane voorkeursgrens voor het geluid van 57 dB(A) niet mogen overschrijden. Mochten de treinen deze grens overschrijden, dan zou het ministerie compenserende infrastructurele maatregelen nemen.

In 2011 bleek uit metingen dat de treinen de voorkeursgrens wel overschreden (en nog steeds overschrijden). De huidige minister van Infrastructuur en Milieu (I&M), Schultz van Haegen, heeft daarom een onderzoek gestart. Onderzocht wordt de geluidsvermindering van bepaalde maatregelen en of deze maatregelen toegepast kunnen worden op de HSL om de toegestane voorkeursgrens van 57 dB(A) te kunnen waarborgen.

Metingen

TNO moest daartoe eerst metingen uitvoeren naast de HSL-bak in Lansingerland om het geluidsniveau in de eindsituatie (zonder eventuele aanvullende maatregelen) vast te kunnen stellen. De eindsituatie houdt in dat de treinen op hoge snelheid volgens de dienstregeling rijden. De metingen zijn in april 2012 gestart. TNO liep met het meten echter vertraging op. Dit had verschillende redenen: de V250-treinen voor de HSL reden niet altijd op hoge snelheid en de weersomstandigheden waren niet altijd gunstig. Eind 2012 zijn de metingen in Lansingerland voor de eindsituatie afgerond. TNO werkt momenteel aan de rapportage over deze metingen. De gemeente Lansingerland is nauw betrokken bij de opstelling van dit rapport. De Tweede Kamer ontvangt volgens het ministerie van I&M deze rapportage in het voorjaar.

Pilotmaatregelen

De afgelopen maanden heeft de gemeente Lansingerland er veelvuldig bij het ministerie op aangedrongen de proefopstellingen zo snel mogelijk aan te brengen. Deze proefopstellingen voor de geluidsmaatregelen houden in dat het ministerie in de bak in Lansingerland proefmaatregelen neemt. Deze worden vervolgens getest op hun geluidswerende werking. Daarnaast wordt nader onderzoek gedaan naar de veiligheidsaspecten. Dit is een ingewikkeld en langdurig proces. Infraspeed legt drie proefvakken aan van elk 100 meter met verschillende maatregelen om de geluidsoverlast te beperken±

  • zogenoemde geluidsabsorberende maatregelen
  • geluidsabsorptie op de reflecterende oppervlakken
  • raildempers en
  • extra geluidsabsorptie met een minischerm.

TNO gaat de effecten van deze maatregelen meten. Mede aan de hand daarvan wordt besloten of en zo ja welke aanvullende maatregel(en) getroffen wordt (worden) en het meest effectief is (zijn) om de geluidsproblemen in Lansingerland op te lossen.

Raildempers en geluidsabsorberend materiaal

Het ministerie van I&M en ProRail hebben op 5 maart 2013 in de gemeenteraad een toelichting gegeven op bovengenoemde maatregelen. Het blijkt een complexe situatie, omdat er veel partijen betrokken zijn bij de ontwikkelingen van deze maatregelen op maat. Deze moeten daarbij ook nog eens voldoen aan alle veiligheidseisen. Het ministerie verwacht dat de geluidsabsorptie op de reflecterende oppervlakken en de raildempers in de zomer van 2013 zijn aangebracht. Vervolgens kan TNO metingen verrichten om de geluidswerende effecten van deze maatregelen in kaart te brengen. Het ontwikkelen van de minischermen is, onder meer door de strenge veiligheidseisen, nog ingewikkelder. Naar verwachting kunnen die in het najaar worden geplaatst. De gemeente houdt dit proces scherp in de gaten en zal zo nodig de minister aanspreken op de voortgang.

Tweede Kamer

De gemeente Lansingerland heeft er de laatste jaren bij de minister op aangedrongen dat de geluidswaarden uit het Tracébesluit, zijnde 57dB(A), moeten worden nageleefd. Ze heeft dit ook regelmatig in de Tweede Kamer bepleit. De Tweede Kamer heeft steeds veel interesse getoond in de HSL-pilot in Lansingerland en regelmatig vragen hierover gesteld aan de minister.

Bezoek kamerleden

Op 25 maart bezochten de Tweede Kamerleden Betty de Boer (VVD) en Duco Hoogland (PvdA), en Frank Visser (beleidsmedewerker van Tweede Kamerlid Carla Dik (ChristenUnie), de gemeente Lansingerland om zich te laten informeren over de geluidsoverlast van de HSL-Zuid. Op 15 maart heeft het Tweede Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) een bezoek gebracht aan Lansingerland. Ook hij is uitgebreid geïnformeerd over de problemen met de geluidsoverlast van de HSL. Wethouder Henk de Paepe drong bij de Kamerleden aan op het snel nemen van definitieve maatregelen om de geluidsoverlast terug te dringen. De Kamerleden zien de noodzaak daarvan in.

Na een uitgebreide presentatie in het gemeentehuis in Lansingerland, onder meer door wethouder Verkeer en Vervoer, De Paepe, en de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL, volgde zowel op 15 maart en als op 25 maart een rondrit langs het HSL-tracé. Er werd gestopt bij het Offenbachplantsoen. Hier konden de Kamerleden de situatie in ogenschouw nemen. Rogier Wigbels van DCMR legde daar uit hoe de wand van de verdiepte tunnelbak waar de HSL door heen rijdt het geluid versterkt, een van de redenen van de overlast.

De Paepe benadrukte het belang dat er na afronding van de pilot, zo snel mogelijk besluitvorming plaatsvindt over de definitieve maatregelen. De gemeente heeft de Kamerleden gevraagd om hierop toe te zien en te zorgen voor een zo spoedig mogelijke oplossing voor de geluidsproblematiek in Lansingerland.

Bron: Gemeente Lansingerland