Deutsche Bahn gaat rolgeluid verminderen

Diverse bronnen, 30 juni 2013

Het lawaai van een remmende goederentrein kan de pijngrens van normaal horende mensen ver overschrijden. Met fluisterremmen willen de Duitse spoorwegen de oren en zenuwen gaan sparen.

Tot het einde van 2014 zal DB in totaal 5000 goederenwagens voorzien van een de nieuwe toegelaten remblokken. Deze blokken produceren minder ruwheid van de wielen.

"Er is geen excuus meer om de vloot goederenwagens niet te retrofitten", stelt federaal minister van Transport Peter Ramsauer (CSU). Er wordt door de overheid zelfs subsidie verstrekt. Met de nieuwe composiet remblokken rollen de goederenwagens wel 10 decibel stiller. Dit klinkt als een halvering van het lawaai.

Het doel is om het spoorweglawaai tegen het jaar 2020 te halveren ten opzichte van 2000, aldus Deutsche Bahn CEO Rüdiger Grube. "We hopen dat de andere Duitse en Europese eigenaren van goederenwagens zich aansluiten."

Echter, die bedrijven moeten de hogere inspectie en onderhoudskosten zelf betalen, die de nieuwe remblokkentechnologie met zich meebrengt. Sinds juni 2013 geldt er in Duitsland echter een lawaaitoeslag: Lawaaiige treinen betalen een extra toeslag, stille treinen krijgen een bonus.

Bronnen: N24.de, Handelsblatt, Trouw