Deens onderzoek naar relatie verkeerslawaai en diabetes

Environmental health news, 8 mei 2013

Sorensen, M, ZJ Andersen, RB Nordsborg, T Becker, Een Tjonneland, K Overvad en O Raaschou-Nielsen. 2012 Langdurige blootstelling aan geluid van wegverkeer en inherente diabetes:.. Een cohortonderzoek Environmental Health Perspectives http://dx.doi.org/10.1289/ehp.1205503 .

Synopsis door Craig Butt

Lawaai van de drukke wegen en snelwegen kan het risico op het ontwikkelen van type 2 diabetes verhogen, volgens een grote Deense studie. Het risico op diabetes steeg met 8 tot 11 procent voor elke 10-decibel stijging van het verkeerslawaai. De resultaten zijn een bijdrage aan het groeiend aantal studies die verkeerslawaai aanwijzen als oorzaak van gezondheidsproblemen.

Lawaai van toeterende auto's en sirenes van politiewagens kan de slaap verstoren, maar het kan ook de kans op het ontwikkelen van diabetes verhogen.

De onderzoekers bepaalden de invloed van het geluidsniveau van het wegverkeer op de incidentie van diabetes op een onderzoeksgroep van 57.000 mensen. Een hoger geluidsniveau deed het risico op het ontwikkelen van de ziekte toenemen.

De resultaten suggereren dat wonen in de buurt van drukke verkeerswegen het risico op het ontwikkelen van diabetes kan doen toenemen. De onderzoekers hebben gecorrigeerd voor verschillende andere invloedsfactoren voor diabetes, zoals lichaamsgewicht, opleiding, lifestyle en stikstofoxiden uit de uitlaatgassen. Het is bekend dat deze factoren het risico op de ziekte verhogen.

Vragenlijsten en geluidberekeningen

De onderzoekers beschikten over gegevens van 57.000 mensen, met een leeftijd van 50 tot 64 jaar, die deelnamen aan het Deense Dieet, Kanker en Gezondheidscohort tussen 1993 en 1997. Verkeerslawaai werd berekend voor de jaren 1990, 1995, 2000 en 2005. Persoonlijke, gezondheids- en sociaal-economische informatie werd verzameld door middel van vragenlijsten. Een computermodel werd gebruikt om de mate van blootstelling aan verkeerslawaai te schatten, op basis van verkeersintensiteit, het type voertuig, de snelheid en wegtype. De geluidbelasting voor wegen met meer dan 1000 voertuigen per dag werden berekend voor het moment van de diagnose en voor het 5-jaars gemiddelde voordat de diagnose diabetes werd gesteld.

Verschillende factoren - zoals stress en gebrek aan slaap - kunnen verklaren hoe lawaai de ontwikkeling van diabetes kan beinvloeden. Meer lawaai verhoogt de stress, het veranderd het steroïde hormoonniveau en het onderbreekt activiteit van insuline. Van een slechte slaapkwaliteit is aangetoond dat het invloed heeft op de regeling van het glucoseniveau in het lichaam. Daarmee verstoort een slechte slaap ook de insuline activiteit.

Interessant was dat er geen relatie bleek tussen wegverkeerslawaai en diabetes bij mensen die meer dan 10 jaar onderwijs hadden genoten. Waarom de relatie niet optrad bij de hoger opgeleide groep is niet bekend. De auteurs speculeren dat mensen met meer scholing maatregelen nemen om hun blootstelling aan lawaai te verminderen tijdens het slapen.

Bron: environmentalhealthnews