Vertraging enkele rijkswegprojecten door correcties geluidregister

Ministerie I&M, 12 april 2013

In een brief aan de Tweede Kamer, gaat de Staatssecretaris van I&M in op correcties die nodig zijn in de geluidregisters.

SWUNG

Op 1 juli 2012 is SWUNG (Samen Werken Uitvoering Nieuw Geluidbeleid) van kracht geworden. Geluid van rijkswegen en spoor is daarmee gebonden aan grenzen om omwonenden tegen geluidoverlast te beschermen. Hierdoor zijn er wettelijke normen voor de hoeveelheid geluid die het verkeer op weg of spoor maximaal mag produceren. Deze norm wordt een geluidproductieplafond genoemd. In de wet is vastgelegd dat het geluid niet onbeheerst mag toenemen.

Op ongeveer 60.000 punten langs de weg en ongeveer 60.000 langs het spoor (zogenaamde referentiepunten) is met de geluidproductieplafonds de maximaal toegestane hoeveelheid geluid vastgelegd. Dit is gedaan door gebruik te maken van brongegevens, zoals informatie over het soort wegdek en intensiteiten. Al deze gegevens zijn opgenomen in de zogenaamde geluidsregisters, die met de grootste zorg zijn samengesteld op basis van een grote hoeveelheid bestaande data. De instelling van deze registers is de eerste gelegenheid dat een dergelijk grote diversiteit aan (geluid)gegevens bijeengebracht is.

De beheerders van de registers werken voortdurend aan de verbetering van de gegevensbestanden. Dat dergelijke complexe gegevensbestanden onvolkomenheden bevatten is niet te voorkomen. Zo is medio 2012 al een aantal onvolkomenheden hersteld. De Tweede Kamer is daarover toen per brief geďnformeerd (Lees hier het artikel daarover op Geluidnieuws). Met deze brief informeer ik u, mede namens de minister van Infrastructuur en Milieu, over de uitgevoerde analyse, het herstel, de consequenties en het vervolg.

Analyse

Na een (nieuwe) analyse eind 2012 van de registers spoor en rijkswegen door ProRail, Rijkswaterstaat en externe bureaus zijn verschillende soorten onvolkomenheden naar voren gekomen. Het betreft onder meer verbeterde gegevens op het gebied van aantallen wagons per trein, hoogtegegevens van de weg, snelheden in bochten, type asfalt en afmetingen of locaties van geluidschermen. De aanpassingen van het register op basis van deze gegevens hebben overigens niet altijd een directe doorwerking in geluidproductieplafonds.

Herstel

Onvolkomenheden in de registers kunnen mogelijk geleid hebben tot onjuiste (te hoge of te lage) vaststelling van geluidproductieplafonds. Daarom en om te voorkomen dat er onjuiste gegevens in de geluidregisters staan, dienen de registers hersteld te worden. Begin 2013 is gestart met het herstel van de registers. Vervolgens dient een besluitvormingsprocedure doorlopen te worden om de gegevens in de registers te wijzigen. De wijzigingen zullen in mei 2013 worden gepubliceerd.

Consequenties en vervolg

Op een beperkt aantal lopende tracéprocedures werkt dit vertragend, maar mogelijk heeft dit geen extra effect vanwege de noodzakelijke aanpassing van mijlpalen door de bezuinigingen. Dit zijn de volgende projecten:

  • A7 Zuidelijke Ringweg Groningen

  • A7/A8 Purmerend – Coentunnel

  • A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen

  • N35 Zwolle – Wythmen

Over de gevolgen van het herstel van het geluidregister voor de planning van projecten zal de staatssecretaris de tweede kamer voor de zomer informeren. Vanzelfsprekend zal zij er alles aan doen om de tijdsconsequenties zo beperkt mogelijk te houden.

 De onvolkomenheden in het geluidregister spoor hebben voor zover nu bekend geen consequenties voor spoorwegprojecten en hebben ook geen invloed op de huidige dienstregeling.

Ook voor (ruimtelijke) projecten van derden kunnen er consequenties zijn. Na interne consultatie zijn mij geen projecten van derden bekend die mogelijk moeten wachten totdat het register hersteld is. Op de websites van beide registers wordt gewezen op de onvolkomenheden die de gegevens op dit moment nog kunnen bevatten. Voor vragen daarover en voor informatie over eventuele consequenties wordt de bezoeker verwezen naar de geluidloketten voor spoor of weg.

Bron: Rijksoverheid