EU-enquête over het stiller maken van goederentreinen

Redactie Geluidnieuws, 17 september 2013

De Europese Commissie beraadt zich over het te volgen beleid om goederentreinen stiller te maken. U kunt als burger of professional uw mening geven: EU-enquête (Engelstalig)

Lawaai goederentreinen

De meeste goederenwagens in Europa hebben ruwe wielen, waardoor deze 5 tot 10 dB meer lawaai maken dan moderne wagens. Deze oudere wagens gaan gemiddeld nog 25 jaar mee. Ze kunnen stiller gemaakt worden, bijvoorbeeld door de gietijzeren remblokken te vervangen door kunststof exemplaren. Dit 'retrofitten met LL-remblokken' is technisch toegelaten sinds mei dit jaar. Het kost echter veel geld om de circa 350.000 oudere wagens in Europa aan te passen. De Europese Commissie wil spoorsector aanzetten tot deze vervanging zonder de marktverhoudingen binnen de EU te schaden.

Enquête

Met een internet-enquête, die loopt van 12 juli tot 3 oktober 2013, wordt iedereen die het aangaat, uitgenodigd zijn mening te geven over verschillende beleidsopties om goederentreinen in 2020 substantieel stiller te krijgen. Tot begin september hebben voornamelijk Duitsers gereageerd op de enquête. Uit Nederland en België waren er nog nauwelijks reacties. U kunt nog tot 3 oktober uw mening geven door de enquête in te vullen. De resultaten van deze enquête worden gebruikt in een beleidsstudie die het Deense bureau Cowi momenteel uitvoert. De Europese Commissie maakt uiteindelijk een keuze op basis van deze studie.

Beleidsopties

De zeven verschillende beleidsmogelijkheden die in de enquête nader worden onderzocht zijn deze:
  1. Subsidieregeling voor LL-remblokken
  2. Geluidsafhankelijke gebruiksvergoeding voor het spoor (‘NDTAC’)
  3. Opleggen TSI geluidemissie-eisen aan bestaand materieel
  4. Geluidproductieplafonds langs Europese goederencorridors (‘TEN-T’)
  5. Geluidproductieplafonds langs dichtbevolkt gebied (‘density’)
  6. Opleggen onderhoudseisen aan spoor (bijvoorbeeld slijpen van de rails)
  7. Instellen van Europese maximum geluidsbelasting (‘Environmental health’)

Bron: 'Stakeholder seminar' gehouden op 10 september 2013, Brussel