Gemeenten in beroep tegen registerwijzigingen

gemeente Zutphen, gemeente Harderwijk, augustus 2013

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil de geluidproductieplafonds langs de spoorwegen wijzigen. Dit is uitgebreid weergegeven in een van de andere artikelen in deze editie van Geluidnieuws. Verschillende gemeentes, waaronder Zutphen en Harderwijk, gaan hiertegen in beroep. De gemeente Zutphen richt zich vooral op de spoorwegen, Harderwijk op de snelwegen

Gemeente Zutphen

Een geluidsproductieplafond geeft het maximale aantal decibels aan wat een spoorweg aan geluid mag voortbrengen, binnen een bepaalde afstand van het spoor (50 m). Deze plafonds worden nu vanuit het ministerie aangepast. De reden: eerder gepubliceerde gegevens zouden niet juist zijn. Zutphen maakt hier bezwaar tegen.

Brongegevens

Juli 2012 is de Wet Milieubeheer gewijzigd en zijn voor het eerst geluidsproductieplafonds vastgesteld en in deze wet opgenomen. Deze geluidproductieplafonds zijn gebaseerd op bepaalde brongegeven zoals onder meer;

  • de intensiteit van het spoorverkeer;
  • de spoorwegconstructie;
  • de snelheid van het spoorverkeer;
  • de hoogte en ligging van geluidsschermen.

Onjuistheden

Bij deze brongegevens zou de afgelopen periode zijn gebleken dat er onjuistheden in zitten. Dat heeft weer gevolgen voor de hoogte van de geluidsplafonds. Zutphen zet nog steeds vraagtekens bij de juistheid van de brongegevens en constateert een gebrek aan helderheid over de manier waarop berekening van de geluidsbelasting tot stand komt. Bovendien wil de gemeente graag duidelijkheid over de gevolgen hiervan voor het Programma Hoogfrequent Spoor (dit betekent immers een toename van goederentreinen) en wat de gevolgen zijn voor de directe leefomgeving rond het spoor. Verder is de gemeente ontevreden over de timing van de procedure die tijdens de vakantieperiode loopt.

Gemeente Harderwijk

Het college van B&W heeft besloten om bij het ministerie van Infrastructuur & Milieu (I&M) bezwaar in te dienen tegen het besluit tot wijziging van geluidproductieplafonds rijkswegen en het besluit tot wijziging van geluidproductieplafonds spoorwegen.

De staatssecretaris van I&M heeft besloten om de geluidproductieplafonds voor rijkswegen en de geluidproductieplafonds voor spoorwegen te verhogen. Op dit moment ervaren bewoners langs het hele traject van de A28 geluidoverlast. Door de verhoging worden gewenste en noodzakelijke maatregelen doorgeschoven naar de toekomst. Het college vindt dit niet acceptabel. In 2012 heeft het ministerie aangegeven dat mogelijk onjuistheden in de geluidproductieplafonds zitten. Verantwoordelijk wethouder Pieter Teeninga is hier stellig over: “de onjuistheden zijn voor Harderwijk dermate groot dat niet langer gesproken kan worden van onjuistheden maar van grote fouten. Het is voor ons niet acceptabel dat de plafonds verder worden verhoogd.”

De wethouder is van mening dat de inwoners van de gemeente Harderwijk er op mogen vertrouwen dat de overheid zorgvuldig handelt en de juiste informatie verstrekt. “Het besluit om de geluidproductieplafonds te verhogen schaadt het vertrouwen in de overheid en ondermijnt gewekte verwachtingen,” aldus wethouder Teeninga.

Een ander bezwaar is dat de verhoging van de geluidproductieplafonds beperkingen geeft bij nieuwe en in voorbereiding zijnde ruimtelijke ontwikkelingen. De wijzigingen leiden niet alleen tot hogere geluidproductieplafonds maar ook tot hogere geluidbelastingen op woningen en andere objecten waar geluid hinder geeft. In de gemeente Harderwijk is op een aantal locaties, bijvoorbeeld Drielanden, Fazantlaan en Oranjelaan, sprake van een toename van de geluidbelasting. Het mogelijk gevolg is dat ruimtelijke plannen herzien moeten worden. Dat kan financiële consequenties hebben omdat bijvoorbeeld minder woningen gerealiseerd kunnen worden of zwaardere gevelmaatregelen noodzakelijk zijn.

Bronnen: Gemeente Zutphen, Gemeente Harderwijk