Brommers en scooters een groeiend probleem

Milieudefensie, 7 augustus 2013

Milieudefensie hebben samen met de Fietsersbond, stichting Natuur en Milieu en het Longfonds een oproep aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu gedaan om de snorscooter uit het straatbeeld te doen verdwijnen. De snorscooter is extreem vervuilend bleek uit recent onderzoek van TNO. Milieudefensie stelt eenvoudige nieuwe regels voor tegen de vervuiling en de geluidhinder van brom- en snorfietsen

Het onderzoek van TNO naar de twee- en viertakt brom- en snorscooters toont aan dat snorscooters door de snelheidsbegrenzers vier keer zoveel fijnstof uitstoten als gewone bromscooters. Deze stoten op hun beurt weer meer vervuilende stoffen uit dan de zeer vervuilende dieselauto’s. Omdat snorscooters op fietspaden moeten rijden, hebben fietsers hier extra veel hinder van. “Gemotoriseerd verkeer moet veel schoner en hoort te rijden op de rijbaan. De snorscooter als aparte categorie kunnen we prima missen en twee-takt hoort thuis in het museum,” stelt Ivo Stumpe van Milieudefensie.

Regelgeving

Auto's en vrachtwagens, de scheepvaart, landbouw en industrie, het zijn de bekende grote bronnen van luchtvervuiling in Nederland. Voor de meeste van deze bronnen gelden steeds strengere regels en afspraken. Gek genoeg loopt de regelgeving voor de uitstoot van brommers en scooters enorm achter. Volgens de huidige regels mag een nieuwe brommer of scooter meer fijnstof uitstoten dan een auto. Ook zorgen de regels die van een brommer een snorfiets of snorscooter maken ervoor dat deze kunstmatig vele malen vuiler wordt. Daarnaast is het voor de brommer- en scooterrijders vaak onduidelijk of ze op het fietspad of de weg moeten rijden. Er wordt vaak te hard gereden met veel overlast voor fietsers en voetgangers.

Wat Milieudefensie betreft loopt de hele regelgeving voor deze categorie hopeloos achter en zij stellen eenvoudige nieuwe regels voor.

Om voor snorfietsen en scooters aan de eis van de lagere maximumsnelheid te kunnen voldoen wordt vaak bij gewone brommers en scooters de luchtinlaat van de motor afgeknepen. Als de motor niet genoeg lucht krijgt gaat hij slechter presteren en kan hij minder hard. Maar de uitstoot van fijnstof neemt wel enorm toe. Bovendien is elke handige jongen in staat om deze motorverslechtering zo te manipuleren dat de scooter alsnog veel harder kan. Met 50 km/uur op het fietspad jakkeren leidt tot heel veel ongelukken. Brommers en scooters maken landelijk maar 1% van het verkeer uit maar zorgen voor 10% van de verkeersslachtoffers.

De verkoop van brom- en snorscooters is de laatste jaren enorm gestegen. Daarmee groeien ook de problemen. Het wordt tijd om de ouderwetse regelgeving aan te passen aan deze tijd.

Voorstel eenvoudige regelgeving

1. Schrap de snorfiets/snorscooter als aparte categorie

Gemotoriseerde tweewielers altijd met helm op de rijbaan. Geen afgeknepen dubbel vuile verbranding meer en iedereen weet waar hij thuis hoort. Dat is overzichtelijker en veiliger voor alle deelnemers. Het scheelt veel onnodige vervuiling en is makkelijk te handhaven door de politie. Bestaande voertuigen hoeven niet naar de sloop, het kost niets en lost veel problemen op.

2. Verbied de verkoop van alle tweetakt

Tweetakt met mengsmering is buitengewoon vervuilend, ouderwets en onnodig. Tegenwoordig kunnen we veel beter, dus er is geen bestaansrecht meer voor. Zowel wat tweewielers betreft, als ook buitenboordmotoren, brommobielen als grasmaaiers en kettingzagen. Alles heb je tegenwoordig ook in viertakt of beter nog elektrisch. Dat scheelt veel vervuiling en geluidsoverlast.

Op termijn wil Milieudefensie natuurlijk naar emissievrij vervoer. Fietsen is én blijft de beste manier. Maar voor wie dat nodig heeft, kan de elektrische fiets zorgen voor wat wind in de rug, zie onderstaande tabel..

Soort Verkeer Motor Milieu Overig
Bromfiets / Bromscooter

 

Snelheid max. 45km/h, rijdt op de rijbaan, helm verplicht Tweetakt mengsmering erg vuil door onvolledige verbranding smeerolie, lawaaiig Is makkelijk op te voeren door snelheidsduivels
Viertakt benzine Minder vuil, zuiniger minder herrie De modernere variant op de oude brommer
Elektrisch Geen (lokale) uitstoot, zeer stil, Aanschaf duur, rijden goedkoper
Snorfiets / snorscooter Snelheid max. 25 km/h, rijdt op het fietspad, geen helm Tweetakt mengsmering Heel erg vuil door onvolledige verbranding smeerolie en afgeknepen motor voor minder vermogen, lawaaiig Vaak technisch hetzelfde als een brommer, maar langzamer gemaakt door de motor slechter te laten verbranden. Makkelijk op te voeren.
Viertakt benzine Ook erg vuil, wegens afgeknepen luchttoevoer voor de motor, Vaak technisch hetzelfde als een brommer, maar langzamer gemaakt door de motor slechter te laten verbranden. Makkelijk op te voeren.
Elektrisch Geen (lokale) uitstoot, zeer stil, Aanschaf duurder, rijden goedkoper
Elektrische fiets max. 25 km/h, geen helm, fietspad Elektrisch Geen (lokale) uitstoot, zeer stil, Aanschaf duurder, rijden goedkoper
Fiets Geen max. snelheid, geen helm, fietspad spierkracht geen Schoon milieu, strak lijf en goede conditie

Foto: Pierre Crom

Bronnen: Milieudefensie (hoofdartikel), Milieudefensie (achtergrond)