Formule 1 te stil?

Redactie, 31 mei 2014

In plaats van donderende V8 motoren waarvan trommelvliezen scheuren, bestond de vrees dat de Formule 1 auto's van dit seizoen stil zouden zijn. De nieuwe auto's hebben kleine 1.6-liter V6-motoren met turbo en zijn gekoppeld aan batterijsystemen om ook elektrische stroom te gebruiken. De nieuwe motoren besparen 35% brandstof.

In plaats van blij te zijn over de stillere auto's, heeft o.a. de 83-jarige Bernie Ecclestone, volgens Wikipedia de grote man achter de commerciële opmars van de Formule 1, zijn vrees geuit dat de nieuwe motoren te stil zullen zijn.

Volgens een artikel in nu.nl heeft de internationale autosportfederatie FIA een aantal geluidsexperts in de arm genomen om er zeker van te zijn dat de pogingen om het oude Formule 1-geluid terug te laten keren succesvol zijn. FIA schakelt geluidsexperts in voor meer volume in Formule 1.

Op 14 mei testte Mercedes in Barcelona een nieuwe vorm van de uitlaat, om tegemoet te komen aan de wens van fans voor het typische F1 geluid en mee volume. De Duits-Finse Formule 1-coureur hoorde geen verschil met de nieuwe uitlaat. Het experiment is dan ook mislukt.

Non-probleem

Volgens een artikel op BBC.com gaat het over een non-probleem. De nieuwe formule-1 auto's klinken nog steeds als race-auto's, ondanks wat Ecclestone zegt. In plaats van de monotone, oorverdovende schreeuw van de oude V8-motoren, hebben de nieuwe V6 turbo hybriden een multi-dimensionale toon.

Er is de hese gespierdheid van de V6-motor, het gejank en gefluit van de turbo. Zelfs de generator eenheden zijn hoorbaar. Motoren van de verschillende fabrikanten zijn merkbaar verschillend van elkaar, voor het eerst in jaren.

De auto's zijn inderdaad veel stiller. Er is geen discussie over dat. Maar BBC.com vraagt zich af of de oude motor wel zo bijzonder klonk? Het was zeker luid, zelfs pijnlijk. Gehoorbescherms waren voor de kijkers op een circuit nodig om geen gehoorschade te riskeren.

Experiment mislukt

Uiteindelijk werd het experiment van Mercedes als mislukt beschouwd. Gian Carlo Minardi, de voormalig eigenaar van het gelijknamige raceteam, haalt nu uit naar deze probeersels en noemt het ‘absurd’.

Het Italiaanse Toro Rosso (Red Bull), zegt hierover in Race Express: “Ik vind het absurd dat de focus op het geluid ligt, wanneer dat niet het primaire probleem is.” Volgens de Rosso moet de aandacht liggen op het ‘meer competitief’ maken van de sport.

De kans zou echter klein geweest zijn dat de veranderingen snel worden doorgevoerd. De andere teams zullen de andere uitlaat ook willen uitproberen, volgens het artikel in nu. Verder moeten de renstellen unaniem akkoord zijn alvorens het voorstel van een nieuwe uitlaat wordt behandeld door het World Motor Sport Council.


(L-R) Red Bull Racing Team: Christian Horner, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo en Adrian Newey tijdens de lancering van de nieuwe Formule 1 auto op 28 januari.

Bronnen: nu.nl, Race express (1), Race express (2), BBC.com, Wikipedia, Red-Bull