Plan bredere verbindingsweg N35 Overijssel

Rijkswaterstaat Oost-Nederland, 2 maart 2015

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en milieu) heeft het voorkeursalternatief voor de opwaardering van de N35 tussen Nijverdal-Wierden vastgesteld. De N35 is een belangrijke verbindingsweg tussen Zwolle/Kampen en Twente waar veel lokaal en regionaal verkeer gebruik van maakt. De N35 wordt tussen Nijverdal en Wierden verbreed naar een weg met 2x2 rijstroken en opnieuw ingericht.

Schultz: "Met de vaststelling van het voorkeursalternatief zetten we een mooie stap voor een betere bereikbaarheid van de twee economische belangrijke regio's in Overijssel. We zorgen ervoor dat het verkeer vlotter en veiliger kan doorstromen en maken het wegennetwerk robuuster."

Het voorkeursalternatief is in nauw overleg met de provincie Overijssel, de regio Twente en de gemeenten Hellendoorn, Wierden en Rijssen-Holten vastgesteld. De voorkeur is tot stand gekomen met behulp van actieve inbreng van omwonenden. Gekozen is voor de noordvariant met een ongelijkvloerse aansluiting en een ongelijkvloerse kruising in Nijverdal. Bij deze variant wordt de N35 in noordelijke richting opgeschoven tussen Nijverdal en Wierden, zo dicht mogelijk langs de zuidzijde van de spoorlijn Zwolle-Almelo. Aan de westkant van Wierden komt een ongelijkvloerse aansluiting (Wierden-West).

Omwonenden hebben deze noordvariant actief onder de aandacht gebracht. Het Rijk heeft de variant met omwonenden, belangengroepen en regionale overheden daarop verder onderzocht. De variant bleek haalbaar toen met medewerking van grondeigenaren in de omgeving het benodigde compensatiegebied voor waterwinning werd gevonden.

Twee varianten onderzocht

In de verkenning zijn twee varianten onderzocht, de noordvariant (langs het spoor) en de zuidvariant (verbreding huidige weg). Uit de verkenning blijkt dat de noordvariant gunstiger is voor het woon- en leefklimaat van de aanwonenden van de huidige N35 (geluid, beleving ruimtelijke kwaliteit, ruimtebeslag) en ook vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid beter scoort dan de zuidvariant. Daarnaast is het draagvlak onder de omwonenden van de N35 voor de noordvariant groter dan voor de zuidvariant. De aanlegkosten van de ongelijkvloerse aansluiting en kruising in Nijverdal zijn ruim € 21 miljoen hoger dan gelijkvloerse kruisingen. De extra kosten voor de ongelijkvloerse aansluiting en kruising worden volledig door de regio gedragen.

Bestuursovereenkomst

De afspraken met de regionale partijen die bij de beslissing van de minister horen, zijn vandaag vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Hierin is vastgelegd dat het beschikbare budget € 121,5 miljoen bedraagt, waarvan het Rijk € 50 miljoen voor zijn rekening neemt en regionale partijen gezamenlijk € 71,5 miljoen bijdragen. Het intensieve overleg met alle betrokkenen zal worden voortgezet in de komende planuitwerkingsfase, waarbij er naar wordt gestreefd om in 2019 te starten met de werkzaamheden.

Bron: Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Bekijk ook de projectpagina N35: verkenning Nijverdal - Wierden.