Breed pakket maatregelen in Actieplan Geluid Amsterdam

Gemeente Amsterdam, 30 juni 2015

Als vervolg op het opstellen van de geluidskaart geeft Amsterdam in het Actieplan Geluid aan wat gedaan wordt om ernstige hinder en slaapverstoring door geluid te beperken. In het plan wordt vooral aandacht besteed geluidhinder door het wegverkeer. Amsterdam heeft voor het Actieplan een plandrempel gekozen van 68 dB. Deze plandrempel geeft het ambitieniveau weer. De belangrijkste in het plan opgenomen maatregelen worden hieronder kort toegelicht.

Stimuleren elektrisch vervoer

In Amsterdam wordt vanuit luchtkwaliteit fors ingezet op het stimuleren van elektrisch vervoer. Deze maatregel richt zich op de verbetering van de luchtkwaliteit maar heeft op termijn ook veel potentie voor de beperking van geluidoverlast. Omdat luchtmaatregelen veelal ook een positief effect hebben op de geluidbelasting zal in de planperiode nauw worden aangesloten bij het gemeentelijk beleid voor luchtkwaliteit.

Brom- en snorfietsen

Brom- en snorfietsen veroorzaken bijna twee keer meer ernstige geluidhinder dan alle auto's samen. Binnen het Amsterdamse brom- en snorfietsbeleid ligt de nadruk op het aanpakken van (lawaaiige) opgevoerde voertuigen, vooral via rollerbank controles. Hiermee wordt ook de geluidoverlast effectief aangepakt.

In de agenda Duurzaamheid van Amsterdam is opgenomen dat onderzoek zal plaatsvinden naar de mogelijkheid tot invoering van een milieuzone voor 2-tact scooters. Hierbij zal naast luchtverontreiniging en roet ook het geluidsaspect worden betrokken. Hierbij zal ook de mogelijke rol van de e-scooter worden betrokken. Ook zal aandacht worden besteed aan het feit dat e-scooters nauwelijks nog geluid maken.

Trams

Voor trams worden maatregelen uitgevoerd aan de trams (geluiddempers, flenssmering) en aan de infrastructuur (uitbreiding aantal kopsmeerinstallaties, beperking geluid beweegbare bruggen).

Stil asfalt

In Amsterdam wordt geluidsreducerend asfalt toegepast waar dit civieltechnisch mogelijk is. Op veel plaatsen in Amsterdam is dit niet mogelijk doordat er sprake is van verhoogde slijtage vanwege zwaar en 'wringend' verkeer. Op basis van het onderhoudsprogramma zijn twee wegdelen (Mauristkade/Amstelveenseweg) geselecteerd die in aanmerking lijken te komen voor geluidreducerend asfalt. Voor deze wegen wordt een nadere afweging opgesteld. Ook wordt een gemeentelijk afwegingskader opgesteld voor de toepassing van geluidreducerend asfalt in de periode na 2017.

Beste banden

Bij de concessieverlening voor het stedelijk wagenpark worden afspraken gemaakt voor het gebruik van de nieuwste generatie 'beste' banden”, deze zijn niet alleen stiller maar zijn ook veiliger en ze hebben een positieve invloed te hebben op het benzinegebruik. De energiebesparing kan oplopen tot 5%, waarmee er ook winst is voor de luchtkwaliteit. Voor het eigen wagenpark wordt een pilot gehouden om deze positieve effecten in de praktijk aan te tonen.

Nieuwbouw

Aan het bouwen op geluidbelaste locaties in Amsterdam worden eisen gesteld vanuit het Amsterdamse geluidbeleid (het zogenaamde 'hogere waarden beleid'). Een belangrijk uitgangspunt is dat wanneer er hogere waarden1 worden vastgesteld in principe elke woning voorzien moet zijn van een stille zijde.

Sanering

Via het programma Sanering Verkeerslawaai worden woningen die een te hoge geluidbelasting ondervinden (geluid)geïsoleerd. Het gaat om woningen die al bij de invoering van de Wet geluidhinder een te hoge geluidbelasting ondervonden en die in aanmerking komen voor rijkssubsidie voor maatregelen als de toepassing van dubbel glas. In de planperiode zal de sanering van de zogenaamde A-lijst woningen naar verwachting worden afgerond en worden naar schatting ca. 4000 adressen (geluid)gesaneerd. In 2015 wordt een gemeentelijk saneringsplan opgesteld dat basis zal zijn voor toekenning van rijkssubsidie in de jaren na 2017.

Inschatting geluidreductie

Voor enkele maatregelen kon het effect op de geluidoverlast geschat worden. Voor belangrijke maatregelen als de geluidisolatie van woningen en stille zijde bij woningen is het effect niet direct aan te geven. Dergelijke maatregelen zijn wel degelijk van invloed op de hinderbeleving. In de afgelopen jaren zijn ruim 18 duizend A-lijst woningen beoordeeld, waarvan een aanzienlijk deel van de woningen ook daadwerkelijk (geluid)gesaneerd is. Ook hebben bewoners zelf geïnvesteerd in hun woningen en wordt er in Nederland sinds 1982 (op basis van het Bouwbesluit) rekening gehouden met verkeerslawaai.

Inspraak

Het ontwerp Actieplan is vastgesteld op 30 juni en wordt nog ter visie gelegd.

 

Bron: Gemeente Amsterdam (PDF)