Wijziging in Reken- en meetvoorschrift geluid

Redactie, september 2015

In juni 2015 is het Reken en meetvoorschrift geluid gewijzigd. De grootste wijziging betreft de uitvoering van het akoestisch onderzoek voor sanering bij spoorwegen als de actuele ligging van het spoor anders is dan de ligging van het spoor volgens het vigerende geluidregister. Daarnaast is er een omissie hersteld met betrekking tot de berekening van het geluid van trams.

Actuele ligging sanering spoor

Artikel 11.63 van de Wet milieubeheer bepaalt dat wanneer uit een saneringsplan is gebleken dat het doelmatig is om een bronmaatregel of een afschermende maatregel of een andere saneringsmaatregel te treffen, de geluidproductieplafonds moeten worden gewijzigd met het effect van die maatregel. Artikel 5.5 van het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012 bepaalt dat daartoe deze saneringsmaatre-gel(en) aan de brongegevens in het register moeten worden toegevoegd, waarna de nieuwe waarden van de geluidproductieplafonds moeten worden berekend en vastgesteld. In de praktijk blijkt de uitwerking van dit artikel niet altijd goed op de betreffende saneringssituatie te passen.

Er bestaan situaties waarin de feitelijke of geprojecteerde ligging of configuratie van de weg of spoorweg veranderd is zonder dat daarbij de geldende geluidproductieplafonds zijn gewijzigd (omdat dat niet nodig was). Op grond van het huidige artikel mag bij de berekening van het nieuwe geluidproductieplafond de gewijzigde of geprojecteerde ligging of configuratie van de weg of spoorweg niet worden betrokken. Alleen de nieuwe geluidbeperkende maatregelen of andere saneringsmaatregelen met de bestaande in het geluidregister aan dat geluidproductieplafond verbonden brongegevens mogen worden betrokken bij de berekening van de nieuwe geluidproductieplafonds. Het gevolg hiervan is dat er bij het berekenen van de nieuwe geluidproductieplafonds in een situatie waarin de feitelijke ligging of configuratie van de weg of spoorweg inmiddels is veranderd, geen reële waarden voor de nieuwe geluidproductieplafonds berekend zouden kunnen worden. De wijziging in artikel 5.5 maakt het onder voorwaarden mogelijk om wel gebruik te mogen maken van de gewijzigde brongegevens die bij de daadwerkelijke of geprojecteerde ligging of configuratie van de weg of spoorweg horen.

In het gewijzigde artikel 5.5 wordt nu eveneens voorgeschreven hoe een geluidproductieplafond wordt berekend indien in het saneringsplan gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om bij de afweging van maatregelen rekening te houden met de feitelijke of geprojecteerde gewijzigde ligging of configuratie van de weg of spoorweg ten opzichte van de brongegevens in het geluidregister.

Verder is de term 'geluidbeperkende maatregelen' in artikel 5.5 vervangen door 'saneringsmaatregelen'. Geluidbeperkende maatregelen zijn bij ministeriële regeling (de Regeling geluid milieubeheer) aangewezen maatregelen die de geluidproductie vanwege een weg of spoorweg beperken, met uitzondering van maatregelen inzake het gebruik van de weg of spoorweg. Saneringsmaatregelen zijn geluidbeperkende maatregelen dan wel andere als zodanig aangewezen maatregelen (artikel 11.1, eerste lid, Wet milieubeheer). Saneringsmaatregelen kunnen dus ook andere maatregelen zijn dan geluidbeperkende maatregelen. Gedacht kan worden aan een verlaging van de plafondcorrectiewaarde, los van de hierboven beschreven verplichte aanpassing van de plafondcorrectiewaarde bij gewijzigde brongegevens. Het aanwijzen van een saneringsmaatregel anders dan een geluidbeper-kende maatregel vindt plaats in het saneringsplan.

Trams

De wijziging van onderdeel a van artikel 3.3 betreft het herstel van een omissie. In het oorspronkelijke onderdeel a was niet aangegeven welke emissiegetallen voor trams moesten worden gebruikt in een berekening waarin het geluid van trams onderdeel is van de geluidsbelasting vanwege een weg. Deze omissie is hersteld doordat een verwijzing is toegevoegd naar de emissiegetallen voor trams welke zijn opgenomen in bijlage III. Bovendien wordt de mogelijkheid geboden om van op metingen gebaseerde emissiegetallen gebruik te maken.

Wettekst

De volledige wijziging kunt u hier lezen als pdf.