Utrecht en Amsterdam willen milieuzone brommers en scooters

redactie, december 2015

Zowel de gemeente Utrecht als Amsterdam willen brommers en scooters weren uit het centrum van de stad. De gemeente Utrecht gaat daarin het verst, en zal alleen nog elektrische exemplaren toestaan. In Amsterdam gaat het om alle voertuigen van voor 2011. Tevens zullen scooters in Utrecht op de rijbaan moeten rijden, een overlastbeperkende maatregel waar Amsterdam enkele maanden eerder ook al toe had besloten. Daarmee wordt een belangrijke bron van (geluid)hinder aangepakt. Naast Utrecht en Amsterdam zijn er meer steden die plannen hebben in deze richting, waaronder Arnhem.

Utrecht: 'full electric'

Op basis van het actieplan van GroenLinks en D66 in Utrecht wil het college op termijn alle vervuilende snor- en bromfietsen uit de stad weren. Daarover is een motie aangenomen, die het College verzoekt bij de eerstvolgende bespreking van de milieuzone naar aanleiding van de monitorgegevens in kaart te brengen of, hoe en wanneer brommers en scooters onder de reikwijdte van de milieuzone kunnen gaan vallen, om de luchtkwaliteit en gezondheid in Utrecht te verbeteren. Het college onderzoekt daarom het instellen van een 'full electric' milieuzone voor brom- en snorfietsen vanaf 2020. Er zijn verschillende redenen om de horizon op 2020 te zetten. De verwachting is dat elektrische snor- en bromfietsen de komende tijd gaandeweg beter en betaalbaarder worden. Een milieuzone per 2020 geeft de markt voor elektrische brom- en snorfietsen daar bovenop een impuls en geeft berijders op tijd duidelijkheid. Daarnaast zet de gemeente Utrecht in op strenge handhaving van o.a. de maximum snelheden.

Amsterdam: inruilsubsidie

De Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho heeft op 15 december in EenVandaag bekend gemaakt met maatregelen te komen. De grens van de milieuzone wordt de ringweg A10, en geldt vanaf 2018. Dat betekent dat ook wijken als de Watergraafsmeer en Amsterdam-Zuid straks verboden terrein zijn voor oude scooters. Choho denkt nog na over subsidies voor mensen die overwegen om hun oude scooter te vervangen door een elektrische. Het is onderdeel van een groter plan, waarin ook het openbaar vervoer in Amsterdam uitstootvrij wordt en elektische auto's gesubsidieerd worden.

Paul de Waal van Bovag gaf in EenVandaag aan dat hij het niet eens is met de grens op 2011 en vind dat een grote groep bewoners wordt buitengesloten wanneer vervuilende scooters uit de stad worden geweerd.

 

Bronnen: Gemeente Utrecht (PDF), EenVandaag, NOS