Geen politieke meerderheid uitstel Lelystad Airport

Redactie, december 2017

Er is geen politieke meerderheid voor uitstel van Lelystad Airport, bleek tijdens het Kamerdebat op 20 december. De gevreesde laagvliegroutes lijken er vanaf april 2019 gewoon te komen.

Uit de hand gelopen discussie

De discussie over de uitbreiding van de luchthaven, die vakantievluchten moet overnemen van Schiphol, is de afgelopen maanden volledig uit de hand gelopen. Actiegroepen die protesteren tegen de komst van laag overvliegende vliegtuigen en de bijbehorende geluidsoverlast kregen steeds meer de aandacht van media en politici. De controverse nam echt grote vormen aan toen het ministerie in oktober moest toegeven dat er fouten zijn gemaakt bij het opstellen van de mer, nadat actiegroep Hoog Overijssel daarop had gewezen.

Eerder deze maand gooide de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, olie op het vuur door zich bij EenVandaag kritisch uit te laten over de inspraak bij de besluitvorming over de luchthaven. Burgers zijn volgens hem niet serieus genomen en er te laat bij betrokken.

Transparant verder op de ingeslagen weg

Daarom was de conclusie van steeds meer partijen: eerst het luchtruim herindelen (klaar in 2023) en dan pas het vakantievliegveld openen. Vrijwel de gehele oppositie (69 van 150 Kamerzetels) is voorstander van dat scenario. Partijen als GroenLinks en SP hoopten n of meer regeringspartijen te overtuigen voor uitstel te kiezen. Dat is niet gelukt. De coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen verder op de ingeslagen weg. Zij willen dat het gebrekkige besluitvormingsproces vanaf nu transparant en zorgvuldig verloopt, dat de minister de fouten in de milieueffectrapportage (mer) herstelt en dat de onafhankelijke commissie-mer in maart beoordeelt of alles nu wl aan de regels voldoet.

Op 18 december werd al bekend dat de minister waarschijnlijk pas in maart een definitief besluit over de aanvliegroutes naar Lelystad Airport neemt, dat dus op 1 april 2019 moet opengaan. Oorspronkelijk moest de knoop hierover al in november worden doorgehakt, maar onder meer omdat het milieueffectenrapport (MER) moet worden geactualiseerd duurt het allemaal langer. Alle onderzoeksresultaten uit het Lelystad-dossier worden vanaf nu openbaar gemaakt, bijvoorbeeld de nieuwe gegevens over geluidsberekeningen waarmee de fouten in de mer worden hersteld. "Zo kan iedereen zelf controleren of alles klopt", aldus de minister.

Nieuwe MER en belevingsvlucht

Toch is het niet zeker of het inderdaad gaat lukken om in april 2019 te openen. Minister Van Nieuwenhuizen: "Ik wil mij maximaal inzetten om opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 te halen. Daar doe ik mijn uiterste best voor." Toch hield ook zij een slag om de arm. "Natuurlijk moet nog blijken of het gaat lukken, want het moet wel zorgvuldig gebeuren. Als het meer tijd kost of als er iets meer moet worden uitgezocht, dan is dat zo." Ook gaat Van Nieuwenhuizen serieus onderzoeken of er een 'belevingsvlucht' uitgevoerd kan worden. Een Boeing of Airbus zal dan de Lelystad-routes vliegen op 1.800 meter hoogte. Zo kunnen inwoners precies ervaren wat ze te wachten staat.

Bronnen: De Stentor, AD, Trouw