"Niet leuk wel beter": oude scooters per 1 januari uit Amsterdam

Redactie, december 2017

Voor de scooterrijders niet leuk, maar voor bijna alle andere mensen wel. Oude scooters zijn vanaf 1 januari in de hele bebouwde kom van de gemeente Amsterdam verboden.

Staat de brom- of snorfiets bij het RDW geregistreerd met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 en ouder, dan mag het voertuig de milieuzone niet in. De milieuzone geldt voor zowel brom- als snorfietsen, met 4-takt- en 2-taktmotoren. Vooral oude scooters en brommers zijn een grote bron van geluidsoverlast en luchtvervuiling.

Tot 27 december zijn op zes plekken in de stad kentekencheckborden die passerende brom- en snorfietserslaten laten zien of hun voertuig wel of niet in Amsterdam mag rijden. Ook op de website van de gemeente staat ook een kentekenchecker. Hiermee wil de gemeente de brom- en snorfietsers informeren over wat de milieuzone voor hen betekent. Het plaatsen van de kentekencheckers is onderdeel van de grote communicatiecampagne die de gemeente voert om bezitters van voertuigen te wijzen op het ingaan van de eerste milieuzone voor brommers en snorfietsen in Nederland.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Helmplicht

Het aantal snorfietsers is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Het aantal snorfietsongevallen is groot. Doordat snorfietsers onbeschermd (zonder helm) deelnemen aan het verkeer, hebben de ongevallen voor hen vaak ernstige gevolgen. Amsterdam is ook geheel voorbereid om de snorfietser veilig met helmplicht naar de rijbaan te verplaatsen. Het ministerie heeft hiervoor onlangs toestemming gegeven. Het is echter nog onduidelijk wanneer deze maatregel ingevoerd wordt. Behalve dat de verkeersveiligheid hiermee verbetert, moet de helmplicht ook ontmoedigen om een scooter te gebruiken. Daarmee draagt ook deze maatregel bij aan bestrijding van de geluidhinder.

Ontheffing voor oldtimers

Een grote groep eigenaren van bromfietsen van dertig jaar en ouder krijgt voor 1 januari 2018 een kentekencard met daarop een aangepaste datum eerste toelating toegestuurd. Met deze correctie ontstaat helderheid over de leeftijd van de bromfiets en kan door deze groep eigenaren bij de gemeente Amsterdam toegang tot de milieuzone worden aangevraagd. Met deze oplossing komt de RDW tegemoet aan de wensen van bromfietsbezitters om vast te leggen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar.

Bronnen: Gemeente Amsterdam, Blik op Nieuws, RDW