"Ministerie sjoemelde met geluidsnormen Schiphol"

Redactie, mei 2018

In 2008 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (destijds nog Verkeer en Waterstaat, met Camiel Eurlings als minister voor het CDA) gesjoemeld met geluidsnormen rond Schiphol. Hierdoor konden tienduizenden vliegbewegingen méér plaatsvinden dan op basis van de eigenlijke normen had gekund. Dat stellen omwonenden van de luchthaven in een procedure die inmiddels in hoger beroep dient bij de Raad van State. Een belangrijke adviseur van het ministerie, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), bevestigt in documenten, in handen van EenVandaag, de lezing van de bewoners.

"Norm aanpassen met truc"

Bij de ingebruikname van de vijfde baan op Schiphol in 2003 is afgesproken en vastgelegd dat nooit meer dan 10.000 woningen in dat binnengebied te maken zouden mogen krijgen met ernstige geluidsoverlast. Toenmalig minister Eurlings greep het verlengen van de milieuvergunning in 2008 daarop aan om de huizennorm aan te passen. Door in berekeningen andere vliegroutes toe te passen kwam de nieuwe norm uit op 10.800 en later 12.300 woningen.

Volgens omwonenden heeft Eurlings met deze ‘truc’ onrechtmatig gehandeld. Het aantal van 10.000 was een harde grens, stellen zij. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), dat het ministerie veelvuldig adviseert over onder meer geluidsnormen, bevestigt in een e-mail de lezing van de omwonenden. De 500.000 vliegbewegingen die nu op de luchthaven mogen plaatsvinden zijn onder de oude norm niet haalbaar, zegt ook voormalig directeur Klaas van Egmond van het toenmalige Milieu- en Natuurplanbureau, dat later is opgegaan in het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

"Toegerekend naar groei"

Volgens oud-Kamerlid Ernst Cramer (CU, destijds coalitiepartner) is er in het Schipholdossier vaker 'toegerekend naar groei'. "Je ziet dat het niet gaat over overlast, maar hoe kunnen we verklaren dat de overlast meevalt (…) Het uitgangspunt is dat we meer vliegen en dan wordt er gezocht: vliegtuigen vliegen heel anders, niet over woonwijken, ze worden stiller, dus u hebt er geen last van. Als er maar meer gevlogen wordt. Maar dat wordt er niet achteraan gezegd."

De rechtbank heeft in een eerder stadium bepaald dat de geluidsnorm mocht worden opgerekt, omdat de vluchtroutes zouden zijn verbeterd, aldus NH Nieuws. Begin juni doet de rechter uitspraak in deze zaak. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil niet inhoudelijk reageren omdat de zaak nog onder de rechter is.

Bronnen: EenVandaag, NH Nieuws