Verslag Congres Geluid en Trillingen in Nederland

door onze redactie, 11 november 2000

Op 8 en 9 november 2000 vond in Rotterdam het jaarlijkse congres Geluid en Trillingen in Nederland plaats, als vanouds georganiseerd door de SWOT groep en AEA Technology Rail. Waren in voorgaande jaren al prominente sprekers van het ministerie van Vrom en Verkeer en Waterstaat present, dit jaar werd de steun van deze beide ministeries ook formeel een feit in de vorm van een bijdrage aan de organisatie.

Nieuw, nieuw, nieuw...

Veel nieuws op het congres. Nieuw was de uitreiking van de "Geluid en trillingen innovatieprijs 2000", die is ingesteld door de gloednieuwe stichting Innonoise (zie het artikel speciaal hierover). De nieuwe Nederlandse Trillingsvereniging is opgericht tijdens het congres, o.a. door Arnold Koopman van TNO/BOUW. Maar vooral vernieuwend was MIG-CITY, een spel waarmee geluidbeleid aanschouwelijk wordt gemaakt. Op het congres werd het gespeeld door akoestici. Voor wethouders, gemeenteraadsleden, ambtenaren ruimtelijke ordening of verkeer, en anderen zal dit leuke spel met serieuze ondertoon een eyeopener worden. Hopelijk zal het ministerie van VROM, dat opdracht gaf voor de ontwikkeling van het spel, de verspreiding stimuleren.

De presentaties

De inleidingen tijdens de beide ochtenden waren beleidsmatig van karakter. Op 8 november lag de nadruk op "Visie en beleid". De volgende dag op "De wereld van MIG". Voor de technische presentaties die 's middags werden gehouden wordt verwezen naar de proceedings van het congres, die dit jaar voor het eerst op CD-rom zijn verschenen.

Visie en beleid

De heer Pont van VROM opende het congres. Zijn boodschap was: geluid hoort erbij in positieve zin, maar geluid is ook een van de hardnekkigste milieuvraagstukken. Pont vraagt zich af of het wel rechtvaardig is dat steeds dezelfde mensen worden blootgesteld aan geluid?  Geluidschermen zijn lelijk, de kosten zijn hoog, maar geluidschermen zijn onvermijdelijk. De kosten van die schermen moeten worden gedragen "als een man", aldus de heer Pont. Een extra zorg vormt voor Pont het verdwijnen van de stille gebieden, door de geluidsdeken die zich over het land uitbreid. Zou het niet beter zijn om meer te bundelen, zodat het geluid wordt geconcentreerd, en zodat het beter bestreden kan worden, vraagt hij zich tenslotte af.

Na dit verhaal vanuit het ministerie, een totaal ander geluid, afkomstig van de heer Udo, lid van de VVD fractie in de Tweede Kamer. Dapper was de strijd van heer Udo voor economie binnen dit gremium van mensen die een groot deel van hun leven en hun energie aan geluidbestrijding besteden. Hij stak zijn mening niet onder stoelen of banken: Geluidbeleid moet vooral draagvlak hebben onder bedrijven. De lasten voor het bedrijfsleven mogen niet stijgen. Ook pleit de heer Udo voor een vermindering van de "juridisering", de mogelijkheden die het publiek heeft om in beroep te gaan. En wat blijft er met MIG over van de MDW operatie. Tenslotte uitte de heer Udo zijn verontwaardiging over de in zijn ogen buitensporig hoge boete voor Schiphol (zie ook het persbericht van de VVD hierover). Een dapper geluid, maar lang niet alle geluidbestrijders in de zaal werden overtuigd door dit standpunt.

De heer Kitzen van de NS gaf een overzicht van de geluidinspanningen van vooral NS Reizigers. Net zoals vorig jaar, bepleit NS de invoering van duidelijke regelgeving op de vrije baan en op emplacementen. De afgelopen jaren is veel bereikt. Het geluidbelast oppervlak dat door de NS - treinen zou zonder de genomen maatregelen 191 km2 hoger zijn dan nu. Maar net zoals bij wegverkeer, wordt deze geluidreductie gedeeltelijk teniet gedaan door de toename van het vervoer over het spoor.

Wethouder Grondel van Amsterdam gaf in vogelvlucht een overzicht van de problematiek van een grote stad. Geluidhinder van lokaal verkeer wordt vaak geaccepteerd, want de voordelen om in de binnenstad te wonen zijn groot. Maar het geluid van de doorgaande wegen, zoals de A10 west, geluid van Schiphol, geluid van rangeerterrein Watergraafsmeer, roept veel meer weerstand op. Saneren van het geluid in Amsterdam kost heel veel geld, geld dat momenteel niet voldoende wordt verkregen vanuit het Rijk.

De wereld van MIG

Over MIG is nog niet veel definitiefs te melden. Mw. Loef van VROM stipt aan dat MIG gedeeltelijk wordt doorkruist door Europese ontwikkelingen. De Europese richtlijn die binnenkort definitief zal worden lijkt eerder af te stevenen naar centralisatie van het geluidbeleid, terwijl in Nederland decentralisatie juist een peiler is van de MDW operatie waarvan MIG deel uitmaakt. In elk geval zullen we met MIG over moeten gaan van de Letmaal, naar de Lden. Concreet betekent dit dat ook de avond periode voor wegverkeer in beeld moet worden gebracht. Op een vraag van Railinfrabeheer of de geluidnormering van emplacementen op basis van de piekniveau's nu gaat vervallen, bleef mw. Loef het antwoord nog schuldig. Het wachten is vooral op het definitieve wetsvoorstel. 

De heer de Gruijter van VROM stond ook stil bij het nieuwe geluidbeleid. Nog nooit is er zoveel geld voor geluidmaatregelen beschikbaar geweest, aldus De Gruijter. Maar desondanks neemt het geluidprobleem steeds toe. Weliswaar zijn de pieken verminderd, maar er zijn minder plekken in ons land waar het echt stil is. Het ministerie bezint zich momenteel voor het NMP4 op realistische doelstellingen. Waarbij toch wel nieuwe prioriteiten gesteld lijken te gaan worden: Voorkomen van de geluiddeken, Streven naar stille gebieden, ook in de stad, en binnen de Randstad. En tenslotte natuurlijk meer aandacht voor bronbeleid. 

Ook de heer Debeus ziet veel in het bronbeleid, en dan vooral voor het spoor. Demonstratieprojecten voor 5 goederenvervoerders staan op de rol om vanaf 2002 gerealiseerd te gaan worden. Aan regelgeving zal ook getrokken worden: Debeus wil de inzet van stil materieel stimuleren. Voor de financiering van het bronbeleid ziet Debeus mogelijkheden in "La Banque du Renard". Op grond van een idee van Paul de Vos van AEA Technology zal financiering van het bronbeleid op het spoor mogelijk worden.

Wat nog node wordt gemist, is een doorbraak in het bronbeleid voor wegverkeer. Met Dubbellaags Zoab wordt een flinke reductie bereikt door een stiller wegdek. Maar uit het verhaal van de heer Kortbeek van VROM, bleek dat het bronbeleid aan de motorvoertuigen zelf nog steeds niet van de grond gekomen is. Hoewel de normen steeds verder zijn aangescherpt, is door verruiming van de meetprocedures hier in de praktijk geen resultaat geboekt.

De Beurs

Als vanouds werd naast het congres een beurs gehouden. Standhouders waren:
  • Merford
  • Loggers
  • dgmr
  • Holland Railconsult (genomineerd voor de innovatie prijs in de categorie diensten, met onder andere een objectief schermcriterium)
  • Saint Gobain (genomineerd voor de innovatie prijs vanwege vernieuwende productiemethode voor glas)
  • Vero Duco
  • Oranjewoud
  • NOVEM
  • Heijmans Infra en Milieu (winnaar van de innovatie prijs met dubbellaags zoab)
  • James Walker
  • AGHP (met onder meer een groot geluidscherm met zonnepanelen bovenop)
  • KWS
  • AEA Technology (voor wie het nog niet wist: dit was vroeger NSTO)
  • DirActivity
  • Heycop systemen
  • Omegam
  • Haskoning
  • DCMR
  • Alusta (vernieuwend ditmaal vooral op het gebied van automatische ventilatie regeling)
  • Klöckner Bitumen
  • Ooms Averhorn (winnaar van de publieksprijs voor hun warmtewinnend wegdek)
  • Heraklith
  • Durisol
  • Ministerie VROM
  • DHV
  • Caubergh Huygen
  • Ministerie V&W
  • NS Railinfrabeheer 
  • TU Delft (met een nieuw systeem van automatisch geleide voertuigen die over weg en rail kunnen rijden)

home...