App geluidmeting omwonenden Schiphol veel gebruikt

“Van een gemiddelde word ik ’s nachts niet wakker, van een geluidspiek wel.”

Bovenstaande citaat uit het Parool komt van Max van Dam, omwonende van Schiphol. “ We worden afgescheept met een riedeltje dat we de officiële berekeningen van Schiphol maar moeten vertrouwen. Maar iedereen die onder de vliegroutes woont, weet dat die niet kloppen. Het zijn gemiddelden. De officiële geluidszones rondom Schiphol laten op geen enkele wijze zien wat er werkelijk aan de hand is. Ze worden immers niet bepaald door metingen, maar door berekeningen. Er staan wel meetpalen rondom Schiphol – al 25 jaar zelfs – maar die produceren dus alleen gemiddelden.”

Een app om te meten en vast te leggen

De actiegroep SchipholWatch roept burgers op om de gratis app ‘Explane’ te gebruiken, speciaal ontwikkeld om vliegtuiglawaai vast te leggen en te registreren. Alle metingen met de app worden gepubliceerd op de website Aviation Noise Reports by Explane.

Zeker nu de minister heeft aangekondigd dat Schiphol toch mag groeien, stuit dat op verzet van allerlei omwonenden en gemeenten rondom Schiphol. Nu geldt een maximum van 500.000 vluchten per jaar. Vliegtuigen worden stiller en schoner wat minder overlast zou opleveren. Daarom is er volgens het kabinet ruimte om het aantal vluchten iets te laten groeien.

In bijna een half jaar zijn met de app 35.000 metingen gedaan, is de app 1500 keer opgehaald en meten 800 gebruikers regelmatig. De gemiddelde piek is net geen 70 decibel, maar Explane heeft al herriemakers genoteerd die 90 dB produceren.

Kritiek op de app

Van Dam kan bij voorbaat al alle kritiek op de herrie-app oplepelen. “Iedereen heeft een andere telefoon; iedereen meet anders; wordt alleen het vliegtuig gemeten of ook lawaai uit de omgeving? Allemaal terecht. Wij snappen zelf het beste dat geluid meten met een smartphone niet waterdicht is. Maar ook een lek systeem is beter dan helemaal geen systeem. Als er iemand is met een betere oplossing dan is hij welkom.”

“De informatie van de app zit er prima uit,” zegt Henk Veerbeek die bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in Amsterdam onder meer verantwoordelijk is voor de geluidsberekeningen rondom Schiphol. “Maar ik heb verder geen analyse van de app gedaan.” Hij beaamt alle door Van Dam voorgekauwde kritiek. “In stedelijk gebied moet heel anders worden gemeten dan in landelijk gebied. Ondergrond en bebouwing beïnvloeden de gegevens. Ligt in de tuin waar je meet gras of tegels? Staan er gebouwen in de buurt die geluid weerkaatsen? En in alle metingen neem je achtergrondgeluiden mee. Bij officiële metingen wordt dat gecompenseerd, ik betwijfel of dat hier ook gebeurt.”

Bronnen: Parool, SchipholWatch, RTL