Scholieren bedenken oplossingen voor Schiphol

De bovenbouwleerlingen van de 1e Montessorischool in Hoofddorp hebben de afgelopen maanden allerlei adviezen gegeven aan Schiphol. Maandag kwamen mensen van Schiphol langs om terug te koppelen welke ideeën wel werken en welke niet.

“Kan er misschien een grote koepel over Schiphol heen? Dat zou een hoop herrie schelen.” Dat was een van de ideeën die de kinderen bedachten en als advies aan Schiphol gaven. Ze deden dat half mei in het bijzijn van Schipholbaas Dick Benschop en onder leiding van Laurentien van Oranje, oprichter van Missing Chapter. Deze organisatie wil kinderen meer betrekken bij belangrijke beslissingen en maatschappelijke vraagstukken. “Omdat hun creatieve denkkracht beslissingen beter maakt”, staat op hun website te lezen.

Burendagen en burenpanel

Dick Benschop gaf al eerder aan dat hij ‘een betere buur’ wil zijn. De luchthaven is erbij gebaat dat de verhoudingen met omwonenden goed zijn, vertelt ook Corine Steenwijk, adviseur omgevingscommunicatie van Schiphol. “Een van de adviezen van de kinderen, die we bijvoorbeeld zeker overnemen, is dat we meer Burendagen organiseren en de buren laten meedenken over de invulling ervan. We willen de mensen in de omgeving van de luchthaven meer betrekken bij alles wat we doen. Ook beginnen we binnenkort met een burenpanel, waarmee we kunnen klankborden en in gesprek gaan over zaken die zowel de buren als luchthaven raken.”

‘Open houding erg prettig’

Die betrokkenheid bij de omgeving is sinds het aantreden van Benschop duidelijk geworden, zegt ook Jurgen Nobel, wethouder luchthavenzaken. “Ik zie dat hij het meent. Hij wil zaken samen met zijn buren oplossen. Die open houding vind ik erg prettig.” Nobel was eregast in de klas en mocht tussen de kinderen in zitten en debatteerde volop mee. “De luchthaven mag op gebied van gezondheid, overlast en milieu best wat harder lopen”, zegt hij. “Daar spreek ik Dick ook geregeld op aan.”

CO2-zuiger

De leerlingen van de Montessorischool in Hoofddorp deden dat nu ook. “Eindelijk wordt er ook eens naar ons geluisterd.” Zo hadden ze serieuze adviezen als het ging om het terugbrengen van de CO2-uitstoot. “Kunnen we dat niet afzuigen met een grote CO2-zuiger?” Dat bleek te kunnen en wordt in het buitenland al toegepast, koppelde Schiphol terug. Schiphol en Rotterdam Airport doen momenteel onderzoek in Rotterdam om CO2 van opstijgende vliegtuigen uit de lucht te vangen en opnieuw te gebruiken. “Als je deze CO2 namelijk vermengt met water en stroom krijg je synthetische kerosine, waarmee je dus weer brandstof creëert,” licht Steenwijk toe.

Elektrische wagens

Ook vonden de kinderen dat alle hulpwagens, zoals van de brandweer, de sneeuwschuivers en andere wagens die op Schiphol rijden, elektrisch moeten worden. “Veel voertuigen op Schiphol zijn al elektrisch, zoals onze bussen”, zegt Steenwijk. “En we houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zoals bij een Noors bedrijf dat nu aan het experimenteren is met brandweerauto’s die elektrisch rijden.”

Meester Reinier keek met trots naar zijn pupillen. “Deze kinderen groeien op in de nabijheid van de luchthaven. Ontzettend leuk dat ze nu hun ideeën kunnen testen.”

Bron: gemeente Haarlemmermeer