Ministerie: Innovatief vervoer over de Betuweroute tornt niet aan geluidsoverlast

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Den Haag, 9 oktober 2000

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft onderzocht wat de wensen en mogelijkheden van alternatieve vervoerswijzen over de Betuweroute zijn, in samenspraak met het betrokken bedrijfsleven. Naast het vervoer door traditionele goederentreinen is gekeken naar nieuwe vervoersvarianten. Deze varianten zijn: de spoortrekker (spoortractie-voertuig dat vrachtwagen kan trekken), het spoorbegeleidingsvoertuig (voertuig dat vrachtwagen met eigen tractie stuurt) en de tweespoorvariant (geleid en onbemand voertuig met eigen tractie die een oplegger voortbeweegt). Daarnaast is er vanuit het bedrijfsleven interesse getoond voor de zogenaamde trucks-on-trains variant, waarbij één vrachtwagen wordt vervoerd op een platte spoorwagon met eigen tractie of waarbij meerdere vrachtwagens op aan elkaar gekoppelde platte spoorwagons worden vervoerd die door een locomotief worden voortgetrokken (net als een normale trein). 

Om zowel traditioneel als innovatief vervoer over de Betuweroute in de toekomst mogelijk te maken, is het nodig de bovenbouw hiervoor geschikt te maken. Er is onderzocht aan welke eisen de bovenbouw dan minimaal moet voldoen. Zo zal een beperkte aanpassing van de breedtemaat in de tunnels het medegebruik van nieuwe vervoerswijzen in de toekomst mogelijk maken. De aanpassing van de breedtemaat kan in de lopende uitvoering plaatsvinden binnen het budget. Daarnaast zou de hoogtemaat van de viaducten met enkele decimeters moeten worden aangepast voor eventueel medegebruik van de zgn. trucks-on-trains variant. De technische mogelijkheden, consequenties en haalbaarheid hiervan worden nog onderzocht. Naar verwachting zal hierover in december meer duidelijkheid zijn.  

De aanbesteding van de bovenbouw van de Betuweroute start uiterlijk in december, zodat in november 2001 het contract hiervoor kan worden afgesloten. Bij de bovenbouw (waaronder de geluidsschermen) zal rekening worden gehouden met eventueel toekomstig innovatief vervoer over de Betuweroute. 

Naast het vervoer door traditionele goederentreinen wordt daarmee de mogelijkheid opengehouden voor medegebruik door innovatief vervoer. Er mag echter niet worden getornd aan het huidige onherroepelijke Tracébesluit en de bijbehorende milieunormen (o.a. voor geluidsoverlast). 

diessellocs?

Er wordt nog onderzocht of partijen die met ombouwproblematiek te maken krijgen, in staat zijn de benodigde omslag te maken van het rijden met verouderde diesellocomotieven naar breed inzetbare elektrische locs of schone diessellocs. 

Bron: via Nieuwsbank, aangepast, ingekort. 

home...