Tweede spoorontsluiting Antwerpse haven

Persmededeling Vlaamse Regering, Vergadering van 23 juni 2000

Op voorstel van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen heeft de Vlaamse regering een beslissing genomen inzake het tracé en het lengteprofiel van de 2de spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Dit tracé zal verlopen via de gemeenten Antwerpen (Ekeren en Merksem), Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Ranst en Lier, en er wordt geopteerd voor de lage oplossing. Dit wil zeggen dat het goederenspoor waar mogelijk zal verlopen in een open sleuf, waar nodig in een betonnen U-bak of in een gesloten tunnel.

Het goederenspoor vertrekt aan het vormingsstation Noord en loopt vervolgens rond Ekeren. Ter hoogte van de woonwijk "Het Laar" wordt de bestaande spoorlijn 27 A verplaatst naar het westen zodat de leefkwaliteit van de woonwijk kan gevrijwaard worden. De E19 wordt gekruist op niveau +1 omdat dit technisch niet anders kan. Onmiddellijk na deze kruising daalt het lengteprofiel naar het niveau -1, rekening houdend met het maximale hellingspercentage dat goederentreinen aankunnen, zijnde 0,65%. Dit wil zeggen dat op een afstand van 1 kilometer een hoogteverschil van 6,5 meter overwonnen kan worden.

Het tracé loopt verder binnen de reservatiestrook van de A102 Merksem - Wommelgem, die voorkomt op het gewestplan Antwerpen. Hoewel het niet de bedoeling is dat deze autoweg A102 samen met het goederenspoor wordt aangelegd, is het tracé van het goederenspoor zo ontworpen dat een eventuele latere aanleg van de A102 technisch steeds mogelijk blijft. Ter hoogte van de Bredabaan is het spoor nog niet volledig op niveau -1, zodat de Bredabaan lokaal enkele meter moet opgehoogd worden teneinde over de spoorweg geleid te worden. Het Albertkanaal wordt dus ondergronds gekruist door middel van een tunnel. Vervolgens worden ook de Merksemsebaan, de August Van de Wielelei en de Krijgsbaan gekruist door middel van ondertunnelingen.

Ter hoogte van MAKRO kan eveneens een gesloten tunnel voorzien worden, mits MAKRO door middel van een PPS-formule (Publiek-Private Samenwerking) tussenkomt in de kosten van het dak van de tunnel. Op deze manier kan boven het tunneldak weer geparkeerd worden. Via het golfterrein van Ternesse te Wommelgem wordt dan aansluiting gezocht met de E313. De spoorlijn zal op het vak Wommelgem - Ranst strak gebundeld worden met de autosnelweg en in een ingegraven betonnen U-bak lopen tussen de autosnelweg en de bedrijven ten noorden van de E313.

Ter hoogte van de Vaartstraat wordt de E313 principieel gekruist door middel van ondertunneling. Indien een geohydrologische studie echter zou aantonen dat deze ondertunneling de waterhuishouding in het Muizenbos (Europees habitatgebied) ernstig zou verstoren en hiertegen geen remediërende maatregelen getroffen kunnen worden, zal de kruising gebeuren met een viaduct. Alleszins wordt gekozen voor het meest oostelijk tracé om zowel het bos als de naastgelegen woonkernen maximaal te sparen. Op het vak Ranst - Lier wordt geopteerd voor het westelijk tracé, het zogenaamde Hagenbroektracé. Vervolgens worden Nete en Netekanaal gekruist op niveau +1 en wordt in Lier aangetakt op de lijn 16 naar Aarschot. Omwille van spoortechnische overwegingen wordt niet gekozen voor een alternatief voorstel van het wijkcomité "Kloosterheide".

Langs het hele tracé worden ook een aantal milieumilderende maatregelen voorgesteld, waaronder de bouw van geluidsschermen.

Na deze beslissing van de Vlaamse regering zal minister Dirk Van Mechelen onmiddellijk opdracht geven aan de administratie Ruimtelijke Ordening voor de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, dat een juridische basis moet vormen voor de aanleg van dit goederenspoor. In dit plan zullen niet alleen het tracé en het lengteprofiel maar tevens de vereiste milderende maatregelen en de ruimtelijke aanpassingen in de buurt van het tracé worden vastgesteld.

De Vlaamse regering heeft tevens beslist te laten onderzoeken of het goederenspoor ook gebruikt zou kunnen worden voor personenverkeer in het kader van het voorstadsnet Antwerpen.

Bron: via Nieuwsbank

home...