Amsterdamse herrie is ongezond

redactie, januari 2017

Lawaai is over twintig jaar het grootste milieuprobleem, en nu al kampt de helft van de Nederlanders met geluidsoverlast. Nadat Nieuwsuur en De Kennis Van Nu hier aandacht aan besteedden, schrijft ook Het Parool dat herrie kan leiden tot ziektes. Ook in Amsterdam speelt het probleem immers nadrukkelijk.

Verplicht luisteren

Hoe stiller het is, hoe meer last je hebt van lawaai. Pratende mensen onder een slaapkamerraam kunnen hinderlijker zijn dan bijvoorbeeld een langsrijdende vrachtwagen op de immer drukke Rozengracht. Het is maar gezegd: je hebt geluid en je hebt hinder, maar het hardste geluid levert niet per se de grootste hinder op.

"Vergeleken met veel andere steden, in binnen- en in buitenland, is er in Amsterdam veel geluid. Brommers, auto's en vliegtuigen. Trams niet te vergeten.", aldus NSG-directeur Erik Roelofsen.

Brommers, buren, bouw

Twintig procent van de Amsterdammers heeft vaak last van wegverkeer, acht procent wordt zelfs wakker van brommers, motoren en vrachtauto's, de hinderlijkste verkeersmiddelen. Eťn op de tien Amsterdammers ondervindt last van vliegverkeer, vooral in de zuidelijke en westelijke delen van de stad. Daarnaast is burengerucht een belangrijke hinderbron.

Ook logistiek deskundige Walther Ploos van Amstel vindt dat Amsterdam meer kan doen om geluidshinder te voorkomen. Het is vooral bouw≠lawaai dat hij vreest. "Er worden de komende 25 jaar in Amsterdam 150.000 woningen bijgebouwd, vooral binnenstedelijk. De gemeente heeft de mogelijkheid eisen te stellen aan de aannemers op het gebied van lawaai, bijvoorbeeld door strikte bouwtijden te hanteren. Ook kan er veel vaker worden gekozen voor stille bouwmethodieken."

Toch gaat het ook vaak goed, zegt Ploos van Amstel. "Bij de renovatie van de Leidsebrug werd er twee weken stevig gesloopt. BAM Infra heeft echt zijn best gedaan dat stil te doen. Ook hingen zij sensoren op. Bewoners konden op een website zien hoeveel lawaai er werd gemaakt, of het nog binnen de normen was en hoe lang de werkzaamheden zouden gaan duren. Het voorkomen van geluidshinder is dus ook duidelijk een kwestie van willen."

Dodelijk

Fred Woudenberg, psycholoog en hoofd van de afdeling leefomgeving van de GGD, houdt het aantal doden door blootstelling aan lawaai landelijk op tientallen tot enkele honderden per jaar. Een verstoorde slaap kan een ernstige wissel op de gezondheid trekken, zegt Woudenberg. "Daarvoor hoef je niet eens uit je slaap te worden gewekt. De meeste slaapverstoring is tijdens de slaap. Als er een auto voorbijkomt, reageert het lichaam daarop. Iemand slaapt minder diep, wordt onrustiger en ook zijn hartslag gaat omhoog. Dat is eigenlijk een stressreactie. Als de slaap nou heel vaak wordt verstoord en iemand niet uitrust, dan krijgt hij of zij op den duur een hogere bloeddruk. Dat vergroot de kans op een slechtere doorbloeding van de slagaders. Uiteindelijk kun je overlijden aan een hartinfarct."

Angst

Wat ook meespeelt is angst voor de bron van het geluid. "Dat verklaart ook waarom de een heel veel last heeft van scooters en de ander niet. De een associeert scooters met vandalisme, losgeslagen jeugd terwijl anderen zelf een scooter hebben en zeggen: 'gezellig, een scooter'." Je moet dus eigenlijk vriendschap sluiten met de lawaaibron. En, een ander hulpmiddel los van het terugdringen van decibellen, is de rust zoeken. Mensen die een stille aangename kamer in huis hebben, kunnen daar herstellen van de herrie. "In Amsterdam streven we er dan ook naar om elke nieuwe woning een rustige zijde te gunnen."

Bronnen, met volledige artikelen: Het Parool (1), (2)