Akoestiek in Amsterdamse horeca ‘vermoeiend’

De akoestiek in veel Amsterdamse horeca is slecht en dat heeft gevolgen voor de klanten. Restaurants met een industrieel interieur zijn populair, maar de akoestiek is er vaak belabberd. Dit is een probleem voor ouderen die al slechthorend zijn en voor mensen die een rustige avond willen hebben. Er wordt te weinig rekening gehouden met het geluid in de horeca. Geluid heeft vrij spel in ruimtes van staal, gladde vloeren en glas, wat veel voorkomt in Amsterdamse restaurants.

Wat is er veranderd?
Vroeger hadden traditionele bruine kroegen betere akoestiek vanwege de tapijten, gordijnen en andere decoraties die het geluid braken. Echter, de trend in Amsterdamse horeca is nu een industrieel interieur met weinig decoratie en veel staal, beton en glas. Dit zorgt ervoor dat het geluid reflecteert, kaatst en zichzelf weer tegenkomt in de ruimte. Het gevolg is dat klanten elkaar nauwelijks kunnen verstaan, waardoor ze moeten schreeuwen. Dit leidt tot irritatie en frustratie bij de klanten en ook het personeel heeft er last van.

Investeren in akoestiek
Het is daarom belangrijk dat er meer aandacht komt voor een goede akoestiek in de horeca. Een investering in goede akoestiek is zakelijk gezien slim, omdat klanten langer blijven zitten en meer drinken. Er zijn tientallen adviesbureaus voor akoestiek en simpele oplossingen kunnen al snel een verschil maken. Bijvoorbeeld akoestische schilderijen aan de muur of spuitplafond dat geluid absorbeert. Er zijn een aantal restaurants in Amsterdam die hebben geïnvesteerd in een goede akoestiek, zoals Jaspers, The Lobby en The Seafood Bar. Zij hebben melamineschuim aan het plafond laten aanbrengen en dat heeft de nagalm in de ruimte verminderd.

Onveilig voor de gasten
Er wordt te weinig rekening gehouden met ouderen die al slechthorend zijn en voor wie het een groot probleem is als er te veel geluid is. Maar ook voor mensen die een rustige avond willen hebben, kan het storend zijn als het geluid te hard is. Het is belangrijk dat er meer aandacht komt voor de akoestiek in de horeca, niet alleen voor ouderen maar voor iedereen. Herrie veroorzaakt stress, een verlies aan focus en daardoor irritatie en frustratie. Overmatig geluid kan een gevoel van onveiligheid veroorzaken. Klanten zouden meer moeten klagen over de akoestiek als het te hard is, zodat horecaondernemers weten dat het een belangrijk issue is en er iets aan moeten doen.

Hoe ervaren lezers dit?
Het artikel over de akoestiek in Amsterdamse horeca heeft voor veel herkenning gezorgd. Veel mensen hebben te maken met de slechte akoestiek in restaurants en cafés. Het kan zelfs zo erg zijn dat mensen niet meer uit eten gaan, zoals een lezer die schrijft dat hij door de herrie veel minder in het café komt en al helemaal niet ‘s avonds.

Een andere lezer heeft het over het getetter van muziek ter verhoging van de ‘gezelligheid’. Voor mensen met gehoorapparaten kan dit een groot probleem zijn, omdat zij het volume in de ruimte vaak niet aankunnen. Zij adviseren om de achtergrondmuziek uit te zetten, omdat dit alleen maar extra uitdagingen oplevert om mensen te verstaan.

Bron: Parool, Parool,