Autobesitas: auto’s worden elk jaar zwaarder

In Europa is er sprake van een steeds meer voorkomende ziekte: autobesitas. Elk jaar worden auto’s zwaarder en groter met nu voor het eerst een gemiddelde autobreedte van boven de 1,80 meter. Dit brengt gevolgen met zich mee met betrekking tot geluid, CO2- uitstoot, parkeren en verkeersveiligheid. De reden voor het vergroten van de auto’s zijn volgens meerdere studies de veiligheidseisen, comfort van de in de breedte groeiende passagiers en ruimte voor technische snufjes.

Rekenmethode

Omdat bij zwaardere auto’s de banden doorgaans meer geluid maken dan bij lichte auto’s, zal ook de geluidemissie verder toenemen bij hoge snelheden. Recentelijk is de rekenmethodiek al aangepast op deze trend, waarbij de geluidemissie bij hoge snelheden is verhoogd op basis van metingen van rond 2020. Bij lage snelheden is er een afname omdat het motorgeluid wel stiller is geworden. Ook de geluidplafonds langs rijkswegen zijn ambtshalve (meestal) verhoogd, mede als gevolg van deze nieuwe geluidemissies [en door de ‘stille bandenaftrek’ af te schaffen]. Als deze trend de komende jaren doorzet, zal de geluidemissie in de rekenmethode verder verhoogd moeten worden om de rekenmethode op de praktijk te laten blijven aansluiten.

Autobesitas is volgens de Europese Rekenkamer ook een van de redenen dat in Europa de CO2-uitstoot van auto’s niet daalt: ‘De technologische vooruitgang op het gebied van de efficiëntie van motoren wordt tenietgedaan door de toegenomen voertuigmassa en krachtigere motoren.’ Andere redenen dat er geen daling is, zijn het toegenomen aantal auto’s en dat hybride autogebruikers toch vaak op benzine rijden.

Maatregelen

Om de autobesitas tegen te gaan, wil Transport & Environment dat er maatregelen worden getroffen. Zo zou de Europese Commissie een maximaal formaat moeten vaststellen. Ook hopen ze dat lagere overheden regels vaststellen. Zo is er in februari in Parijs een referendum over hogere parkeertarieven voor SUV’s. In Lyon en Tübingen, Duitsland, bestaat deze regel al. Amsterdam heeft aangegeven deze vooruitgang met belangstelling te volgen.

Bronnen: Gocar.be, Parool, Algemeen Dagblad