D66 publiceerde begin juni een actieplan om de leefbaarheid te verbeteren rond spoorlijnen waar veel goederen over gaan. Er zijn elf voortstellen daarvoor. Zo wil de partij onder andere dat er een digitale tool komt (‘TreinTracker’) waarmee bewoners de verantwoordelijke vervoerders kunnen achterhalen, om daar eventueel hun beklag te doen. In de luchtvaartsector bestaat deze mogelijkheid al.
D66 wil dat we meer goederen via het spoor vervoeren in plaats van via onze snelwegen, de zogenaamde “modal shift”. Dat is beter voor het klimaat én het verminderen van onze files. Tegelijkertijd ervaren mensen die dichtbij het spoor wonen overlast van treinen die lawaai maken en trillingen veroorzaken. Het vervoer van gevaarlijke stoffen op het spoor geeft sommigen bovendien een onveilig gevoel. Langs de belangrijkste routes van goederentreinen zijn dan ook veel maatschappelijke organisaties actief die zich terecht uitspreken over de overlast die zij ervaren. D66 vindt dat de overheid en spoorsector deze zorgen serieuzer moet nemen.
D66 stelt daarbij de vragen centraal:
- Hoe gaan goederen- en personenvervoer samen op een steeds drukker spoor met steeds hogere maximumsnelheden?
- Hoe kunnen de lusten en lasten van het spoorvervoer het best verdeeld worden? Spoorgoederenvervoer is daarnaast bij uitstek een internationale aangelegenheid, dus afstemming op Europees niveau is ook belangrijk.
- Hoe stemmen we ons spoornet af op dat van België en Duitsland?
Deze en andere vragen komen aan de orde in dit D66-plan “Betrokken, Leefbaar en Toekomstbestendig Spoorvervoer van Goederen” met daarin onderstaande elf voorstellen om het spoorgoederenvervoer te stimuleren en de dialoog tussen burgers, overheden en de spoorsector te verbeteren.
- Een Platform Spoorgoederenvervoer: vast overleg tussen burgers, overheden en de spoorsector
- TreinTracker: in één opslag de boosdoener in beeld
- Overlastloket: eén plek voor klachten, zorgen en tips bij overlast
- Flitspalen en duidelijke normen voor geluid
- Nationaal Meetprogramma Trillingen: meer kennis over triloverlast
- Trilvrije nieuwbouw: houdt rekening met trillingen bij bouwen rond het spoor
- Klaar voor het klimaat: andere omstandigheden en nieuwe goederen
- Veiligheid topprioriteit: pak door met BLEVE en duidelijk veiligheidsbeleid
- Digitaliseer in sneltreinvaart
- Infra op orde: langere goederentreinen en slimme infrastructuur
- Zorg voor een stabiel toekomstperspectief voor spoormedewerkers
Lisa van Ginneken, die in het kader van dit plan een nacht in een zwaar geluidbelaste woning doorbracht, zal op het congres Geluid Trillingen en Luchtkwaliteit discussiëren over het Actieplan.
Bron: gemeente.nu, D66