Eerste batterijloc voor werkzaamheden spoor

Bron: ProRail

Op het Utrechtse industrieterrein Lage Weide stapte staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) op woensdagmiddag 11 januari over van een oude diesellocomotief op de eerste batterijlocomotief in Nederland. En dat is een bijzonder moment.

Duurzame locomotief

Spooraannemer Strukton introduceert deze duurzame locomotief, die zal worden ingezet voor werk aan het spoor, in plaats van diesellocomotieven. Deze zijn nodig bij werkzaamheden aan het spoor waar de stroom van de bovenleiding moet worden gehaald. Of op delen van het spoor, bijvoorbeeld emplacementen of railterminals, waar geen bovenleiding aanwezig is. De inzet van een schone batterijlocomotief zorgt niet alleen voor CO2-, stikstof- en fijnstofreductie, maar ook voor gezondere werkomstandigheden en minder geluidoverlast. Deze ontwikkeling draagt bij aan de ambitie van de spoorsector voor emissieloos bouwen. ProRail juicht deze ontwikkeling toe en faciliteert als spoorbeheerder de introductie van deze innovatie.

Tweede leven

Oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS krijgen bij Strukton een tweede leven om zware werktreinen tijdens werkzaamheden aan het spoor te verplaatsen. De batterijlocomotief is nodig waar geen spanning staat op de bovenleiding. Daar zorgt een batterij voor de benodigde elektriciteit om de locomotief te laten rijden. Als de locomotief weer gebruik kan maken van de bovenleiding, laadt de batterij zich via diezelfde bovenleiding op.

Tjark de Vries, directeur Strukton Rail Nederland, vertelt: “Het werk aan het spoor wordt hiermee veel schoner. Bovendien krijgen oude locomotieven met deze ‘retrofit’ de kans om nog jarenlang te worden ingezet. Ombouw van fossiel naar elektrisch is wat ons betreft dé oplossing voor veel bestaande voertuigen en machines. Geen verspilling en toch schoon.”

Emissieloos bouwen aan het spoor

ProRail heeft de ambitie om materieel op de bouwplaats schoner te maken en zo toe te werken naar schoon en emissieloos bouwen aan het spoor. Ze werken hierbij nauw samen met partijen als IenW, Rijkswaterstaat en aannemers. ProRail ondersteunt de introductie van de nieuwe batterijlocomotief van Strukton met een zogenaamde ‘demonstrator’. Dit is een test-tool om op terrein van ProRail in enkele dagen onderzoek te doen naar het functioneren van een innovatie met betrekking tot veiligheid en inpasbaarheid met andere systemen.  

Vivianne Heijnen: “Hiermee benutten we de al beschikbare spoorinfra én concretiseren we de modal shift van weg naar spoor. Bedrijven die hun logistieke stroom naar het spoor verplaatsen, kunnen gebruik maken van de in december gepubliceerde subsidieregeling voor de modal shift naar rail. Het is mooi om te zien hoe verschillende overheidspartijen en de markt elkaar vinden in dit soort duurzame initiatieven. Samen werken we aan hetzelfde doel: een goed bereikbaar en leefbaar land waarin we meer hergebruiken en klimaatneutraal werken.”

Railhub Lage Weide

Naast de introductie van de batterijlocomotief werd woensdag 11 januari ook de Railhub Lage Weide geopend. Het in Utrecht gelegen industrieterrein Lage Weide telt veel verladers, die nu nog aangewezen zijn op wegvervoer. Het industrieterrein kan hierdoor niet verder groeien en ook verladers lopen tegen grenzen aan. Strukton Rail Short Line heeft daarom het initiatief genomen om de railhub op Lage Weide te revitaliseren.

Met de komst van een spoorterminal kunnen de bedrijven gebruik maken van het spoor dat al op Lage Weide ligt. Hierdoor verdwijnen potentieel wekelijks 100 vrachtwagens uit de file, en wordt een reductie gerealiseerd van 13.000 ton CO2 per jaar. Diverse verladers geven aan gebruik te willen maken van het spoor en de terminal. John Voppen, CEO van ProRail, vertelt: “We hebben grote, duurzame ambities op het spoor. We moeten als sector met creatieve en innovatieve oplossingen komen om die ambities waar te maken. Deze batterijlocomotief is daar een prachtig voorbeeld van. Ik ben blij dat we vandaag samen hier bij Railterminal Lage Weide staan om deze duurzame initiatieven te steunen, op weg naar emissieloos bouwen.”

Bron: ProRail