Amsterdam is vorige maand begonnen met het waarschuwen van lawaaimakers op de weg met behulp van geluidflitspalen. De weggebruikers die teveel lawaai maken, krijgen een ’teleurgestelde smiley’ met de tekst ’te luid’. De stad wil op een gegeven moment ook boetes uitdelen met behulp van de flitspalen. Dat kan nu nog niet, want het is lastig te bewijzen welk voertuig het geluid maakt. Hoewel sommige andere steden in de provincie ook enthousiast zijn over deze aanpak, bleek na een rondgang van het NH dat dit niet in elke stad het geval is.
Flitspalen tegen ‘verkeersaso’s’
Eén van de voorstanders is het CDA in Zaanstad. De partij is aan het lobbyen tegen de ‘verkeersaso’s’. Ze hebben al vragen over het probleem en een mogelijke oplossing met de flitspalen aan de gemeente gesteld, maar de gemeente wil hierover nog niks kwijt voordat ze het hierover hebben gehad in de gemeenteraad. In de gemeentes Zandvoort, Enkhuizen, Stede Broec en Drechterland is er al meer duidelijkheid. Hier staan de gemeentes zeker open voor een experiment met geluidflitspalen. Ze hebben alleen het aanbod om mee te doen nog niet gekregen. Blaricum, Laren en Hilversum hoeven op dit moment nog geen geluidflitspalen, maar zijn zeker geïnteresseerd in de uitkomst van het experiment. Hilversum wil namelijk dat de veroorzakers van de overlast direct bekeurd kunnen worden.
Huidige borden zijn genoeg
De gemeentes Dijk en Waard, Den Helder, Hoorn en Huizen zien met het kleine aantal meldingen over overlast niet de noodzaak tot dergelijke maatregelen. Hoorn heeft ook het aanbod gekregen mee te doen aan het experiment, maar heeft dit geweigerd. Ook in Velsen, Bloemendaal, Heemstede en Heemskerk hebben de gemeentes geen behoefte aan lawaaipalen, hoewel ze allemaal eerder dit jaar ‘Te luid, geluid is uit’ borden lieten plaatsen. De gemeentes Bloemendaal en Heemstede vinden dat een flitspaal hetzelfde effect zal hebben als de borden, namelijk de weggebruikers bewust maken. Hoewel Heemskerk dus wel de borden heeft opgehangen, geeft het aan geen last te hebben van overlast creërende weggebruikers.
Bronnen: NH Nieuws, Gemeente Zaanstad