Steeds meer mensen komen in actie tegen het lawaai van voorbij scheurende motoren. Mensen worden er letterlijk ziek van. EénVandaag besteedde er in mei aandacht aan.
Zo heeft Tony Hardenberg, die al 25 jaar in de polder Krimpenerwaard, onder Gouda, woont, de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM) opgericht, die strijdt tegen geluidsoverlast van motoren. Vele groepen zijn hier inmiddels bij aangesloten. Tony zegt in EenVandaag dat hij de eerste vijftien jaar nooit problemen had, maar dat het de laatste 10 jaar steeds erger wordt. Daarom ging hij een aantal jaar geleden het gesprek met de gemeente aan. Die kon niks voor hen doen. Toen begon Tony met het mobiliseren van bewonersgroepen uit de rest van het land. Van Deventer tot Scheveningen en van Limburg tot Noord-Nederland: overal bleken mensen last te hebben van het lawaai van motoren. Omwonenden van wegen waar veel motoren rijden, worden er volgens NEFOM zelfs ziek van. Hun onderzoek is gebaseerd op rapporten van de WHO, het RIVM en de Europese Commissie.
Oplossing volgens NEFOM
Volgens Hardenberg maakt zo’n 30% van de motoren te veel herrie. Vaak wordt die herrie veroorzaakt door een sportuitlaat waar de demper is uitgehaald. De geluidsnorm zou van meer dan 100 naar maximaal 70 dB moeten. Kan dit niet? Dan moeten ze op bepaalde wegen verboden worden. Dit is bijvoorbeeld al gebeurd op de Zuiderdijk, waar na een onderzoek van twee maanden de door motorrijders geliefde weg juist voor hen definitief is gesloten. Ook de Europese Unie is begonnen met het ontwikkelen van wetgeving over het sluiten van wegen voor motoren. Op verzoek van NEFOM is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een onderzoek begonnen om te bekijken hoe dit probleem vanuit de overheid kan worden opgelost. De resultaten worden in de zomer verwacht.
Tegengeluid motorrijders
De Motorrijders Actie Groep (MAG) is het niet eens met de NEFOM. Volgens de MAG is die 70 dB niet haalbaar. En er is inderdaad sprake van geluidsoverlast, “maar die wordt veroorzaakt door naar schatting 10 tot 15% van de motorrijders. Dat is heel iets anders dan dat een derde van de motoren te veel lawaai maakt”, zegt hun woordvoerder in EenVandaag. “De NEFOM zuigt veel uit z’n duim.”
De MAG erkent dat er overlast is. “Dat horen we ook in onze achterban en ik wil best aannemen dat mensen er ziek van kunnen worden. Maar wij willen polarisatie en discriminatie van motorrijders voorkomen. Zo helpen wij bijvoorbeeld ook bewoners van toeristische dorpen bij het aanspreken van luidruchtige motorrijders.” Volgens MAG ligt de oplossing bij betere handhaving.
Bronnen: EenVandaag, Nieuwsmotor, NEFOM