Op veel trajecten in Oostenrijk, in totaal 440 kilometer, waar benzine- en dieselauto’s zich aan de limiet van 100 km/uur moeten houden, mogen elektrische auto’s vanaf 1 januari 130 km/uur rijden. Voor de uitstoot een prima maatregel, voor geluid is het effect wisselend.
De oplossing die het Oostenrijkse ministerie van duurzaamheid en milieu heeft bedacht om batterij-auto’s te stimuleren kost veel minder dan een subsidie, maar kan toch heel effectief zijn. De bergrepubliek heeft op zijn snelwegennet een flink stuk waarop de snelheid door de zogenaamde IG-L wordt beperkt. Het zijn milieuzones waarin automobilisten niet harder dan 100 km/u mogen rijden. De 440 kilometer zijn ca. 20 procent van de Oostenrijkse snelwegen, waar de regel van toepassing is, aldus het AD.
Doel van de zones is de hoeveelheid uitstoot te verkleinen. Elektrische auto’s hebben echter helemaal geen uitstoot (zeker niet lokaal), dus waarom zouden zij ook langzamer moeten rijden? Het plan is daarom om de linkerbaan in die zones voor e-mobiliteit aan te wijzen en daar dan de maximumsnelheid naar 130 km/u op te rekken, schrijft autobahn.eu.
Meer voordelen voor elektrisch
Zo hoopt het ministerie zonder verboden en allerlei subsidies alsnog elektrische auto’s een stuk aantrekkelijker te maken. “We willen mensen ervan overtuigen dat het op verschillende manieren loont om over te schakelen naar elektrisch rijden”, zegt minister van Duurzaamheid Elisabeth Köstinger van de conservatieve partij ÖVP. Er zijn immers nog meer voordelen op komst. De volgende stap is om busstroken te openen voor elektrische auto’s en er zijn plannen om elektrische voertuigen gratis te laten parkeren.”
Geluid
Voor het geluid is dit op korte termijn een klein negatief effect. Het gaat immers om een klein aantal voertuigen op wegen waar ook veel vrachtverkeer rijdt. Echter, als er daardoor meer elektrische voertuigen komen, dan zal op lange termijn het geluid van wegverkeer in de stad juist wel een stuk minder worden. Dat is vooral nabij kruisingen met veel optrekkend verkeer het geval, of in 30 km/uur-zones, waar het geluid van een verbrandingsmotor goed hoorbaar is boven het bandengeluid.
Boetes
De website Autobahn.eu voegt nog toe: “De kans dat Nederland dit soort slimmigheden gaat toepassen is waarschijnlijk extreem klein. Het zou betekenen dat het CJIB ineens geen boetes meer te versturen heeft en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van de overheid.”