Internationale actie tegen motorgeluid

Eind april deden enkele tientallen mensen mee met een manifestatie tegen de overlast geproduceerd door motoren. Dit vond plaats op het Drielandenpunt in Vaals. De participanten kwamen uit Nederland, België en Duitsland en vertegenwoordigden, volgens de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM), ruim driehonderd burgerinitiatieven.

De groep riep op om een ​​einde te maken aan de geluidshinder veroorzaakt door motorfietsen, waarbij ze vragen naar Europese standaardnormen waarbij de motorfietsen niet meer lawaai mogen maken dan de auto’s. Daarnaast willen ze wegen blokkeren voor luidruchtige uitlaten en luidruchtige motorfietsen verbieden. Als laatste vragen ze de politie hard op te treden tegen geluidsoverlast.

Motorgroepen zijn een “plaag”
Voorzitter van NEFOM, Tony Hardenberg zegt: “Het plezier van de motorrijders wordt een plaag, als ze in het weekend met duizenden op pad gaan.” Volgens NEFOM begint de overlast in april en duurt deze tot oktober, waardoor gedupeerden in de zomermaanden juist niet in hun tuin kunnen ontspannen. De organisatie beweert meer dan honderd gemeenschapsactiegroepen tegen motorlawaai te vertegenwoordigen. Naast NEFOM was ook de Belgische organisatie SOS les Vallées met meer dan twintig lokale groepen, en de Duitse Silent Riders met meer dan tweehonderd lokale groepen aanwezig.

“Een motoragent hoor je niet aankomen, die geeft geen overlast”, aldus Hardenberg. ,,Bij 50 procent van de motorfietsen is dat echter niet het geval, die hoor je boven het gewone verkeer uit, geluidsniveaus van 80, 90 en meer dan 100 decibel zijn geen uitzondering.”, aldus Hardenberg.

Te veel eisen
Naast deze actiegroepen waren ook leden van de Motorrijders Actiegroep MAG in Vaals. Echter staan zij er niet hetzelfde in en gaven daarom deels ook tegengeluid. MAG-woordvoerder Hugo Pinksterboer vertelde dat hun groep het deels met NEFOM eens is, alleen de wegafsluitingen niet steunen. Daarbij hij gelooft ook dat het niet mogelijk is om het motorgeluid terug te brengen tot autoniveau.

Pinksterboer schetst een genuanceerder beeld over dit onderwerp. “Een kleine groep motorrijders, rond de 5 procent, zorgt voor overlast”, aldus Pinksterboer. “We hebben in Nederland 650.000 motorrijders, en 1,5 miljoen mensen hebben een motorrijbewijs. Van die motorrijders is 85 procent voor het dimmen van het geluid. Wij vinden dat daarop ook daadwerkelijk gehandhaafd moet worden.” Tony Hardenberg is hierover van mening dat de MAG het probleem hiermee afzwakt.

Bron: AD, Sittard-Geleen