Sinds vorig jaar verschillende stormen de geluidswand van de A10 kapot maakten, hebben de bewoners van Amsterdam Noord last van constant geruis op de achtergrond. Afgelopen augustus verlaagde Rijkswaterstaat de schermen nog verder, om losvliegende panelen te voorkomen.
Buurtbewoner Liesbeth, die niet met haar achternaam in de krant wil, zegt het gevoel te hebben dat Noorderlingen worden opgescheept met het slechte beleid van Rijkswaterstaat. “De geluidsoverlast is toegenomen en ook heb ik meer last van fijnstof,” zegt ze. “Dat komt echt doordat de schermen nu lager zijn. ’s Nachts hoor je meer, dus kan ik niet met het raam open slapen. En ook rond het huis heb je meer last van het verkeerslawaai.”
Omgevingsmanager Harold Hansen geeft aan dat het niet makkelijk is om de schermen te repareren. Doordat de wand vrij oud is, passen de nieuwe panelen niet op de constructie. De hele wand moet dus vervangen worden, maar de vervanging zal pas plaatsvinden in 2025. “Dat het vervelend is voor de buurt, is een understatement. Er wordt nu onderzoek gedaan naar de constitutie en we zijn begonnen met aanbestedingen, maar dat kost tijd,” zegt hij bij NH Nieuws.
Bewoonster Jiska Klein vertelt bij NH Nieuws over haar teleurstelling in Rijkswaterstaat.”We voelen ons machteloos. RWS houdt de poot stijf.” Hoewel ze er begrip voor heeft dat een aanbesteding tijd kost, ziet ze graag tijdelijke maatregelen. “Dat de auto’s maximaal 80 km per uur mogen rijden, bijvoorbeeld. Of schermen voor onze gevels.”
Hansen geeft aan dat het effect van maatregelen onderzocht wordt en dat er eind deze maand meer bekend zal zijn over het effect van een eventuele afname van de maximale snelheid. “Ik hoop dat het effect heeft”, zegt Hansen bij NH Nieuws. “Maar dan moet het ministerie ook nog de beslissing maken of het wordt doorgevoerd.”
Yassmine el Ksaihi, bestuurder van stadsdeel Noord, zegt dat er langs de A10 in Noord ‘veel mensen wonen die niet allemaal even mondig zijn’. “Helaas ook vaak in slecht geïsoleerde woningen. Ik vind het onacceptabel dat bewoners nu al ruim een maand geluidsoverlast ervaren. Ik ga ervan uit dat Rijkswaterstaat dit serieus neemt en hoop dat zij zeer snel met een passende oplossing komt.”
Rijkswaterstaat zegt ‘goed contact’ te hebben met de gemeente op allerlei niveaus en ook met bewoners en bewonersgroepen. “De omgevingsmanager heeft contact met die mensen en we weten hoe ze erover denken.”