Rotterdam heeft een grote woningbouwopgave. Er moeten bijvoorbeeld duizenden huizen komen rond De Esch, maar de verkeersoverlast is daar groot. Bewoners vrezen bovendien verslechtering door de nieuwe brug. Zij hebben nu gerenommeerde stadsontwerpers plannen laten maken voor een betere, groenere wijk.
Inwoners in en om De Esch vrezen de gevolgen van nóg meer verkeer in hun wijk, schrijft het NRC. „Stel dat er twee keer twee rijbanen op de oeververbinding komen (een van de opties die nog open ligt, red.) dan rijden er straks mogelijk 50.000 auto’s voorbij”, zegt bewoner Bart Schrijnen, eveneens betrokken bij het initiatief. Hij denkt niet dat de leefkwaliteit in zijn wijk daar beter van zal worden. De inwoners vinden dat er veel te weinig rekening wordt gehouden met hun bezwaren en de kansen die zij zien.
Toch zien Dalmeijer en Schrijnen weinig terug van de opmerkingen en zienswijze die zij in een eerder stadium indienden. „Ja, de participatie is professioneel en netjes. Maar wordt er iets mee gedaan? Niet echt”, constateert Schrijnen. „Blijkbaar moeten we ons steviger organiseren om een gelijkwaardigere plek aan de onderhandelingstafel te krijgen.” Want bij dit soort belangrijke en gebiedsbepalende ontwikkelingen zitten vooral overheden en grote ontwikkelaars aan tafel, ervaren de bewoners. „En tsja, die denken eigenlijk vooral aan de infrastructuur en vastgoed”, zegt Schrijnen.
Dus besloten Schrijnen, Dalmeijer en veertien bewonersorganisaties zich te verenigen en het deze keer anders aan te pakken. Ze vroegen, en kregen, ruim 14.000 euro subsidie van de gebiedscommissie om ontwerpers en architecten schetsen en visietekeningen te laten maken van de weg die nu voor zoveel overlast in de wijk zorgt. Zo hopen ze de discussie over hun wijk, de oostelijke entree van Rotterdam aan te zwengelen. „Zodat ze op het stadhuis zeggen ‘ze hebben daar een punt’,” zegt Schrijnen.
Tegelijkertijd willen de bewoners met de verschillende schetsen laten zien wat mogelijk is in hun wijk. Door de Abraham van Rijckevorselweg te verlagen, het groen te verbinden en het makkelijker te maken de weg over te steken, gaat de wijk er flink op vooruit. „En dan is er minder overlast van verkeer, zelfs als de tunnel of brug er straks ligt”, zegt Dalmeijer. Dat is het volgende doel, dat de gemeente de visie omarmd en een plan maakt voor het gebied.
Lees het volledige artikel in het NRC