Meer goederentreinen Oost-Nederland dan ooit

Sinds 2019 is het aantal treinen met goederenvervoer via Oost-Nederland met 26 procent toegenomen. Dit neemt alleen maar sneller toe en dat zorgt voor meer overlast. De groei komt door omleidingen vanwege werkzaamheden in Duitsland en door een grote groei in goederenvervoer naar Polen en Tsjechië. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de IJssellijn tussen Arnhem en Deventer en de Twentelijn tussen Deventer en Hengelo. Ook via Amersfoort-Apeldoorn gaan er meer treinen naar het oosten. Deze steken allemaal bij Oldenzaal de grens over.

De Betuweroute kan nu niet gebruikt worden vanwege de spoorwerkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen. Aangezien dit nog jaren kan duren, zal het oosten de treinen moeten opvangen.

,,De groei van het goederenvervoer gaat sneller dan verwacht’’, zegt voorzitter Leendert Stutvoet van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (Rona) bij de Stentor. Zijn bedrijf vertegenwoordigt twintig belangengroeperingen van omwonenden langs het spoor in Oost-Nederland. ,,Het volume neemt toe en daarmee de overlast’’, zegt hij. De inwoners zijn dan ook duidelijk tegen de mogelijke komst van een noordelijke aftakking van het Betuwespoor door hun regio’s. Het alternatief is de capaciteit van de huidige sporen vergroten.

Stillere treinen

Om de overlast van de treinen te verminderen is veel goederenmaterieel inmiddels omgebouwd. In 2015 waren bij 45 % van de in Nederland rijdende goederenwagons de ijzeren remblokken vervangen door kunststof exemplaren en hadden deze wagons het predicaat ‘stille wagon‘. Eind 2018 was het percentage wagenritten uitgevoerd met stillen goederenwagens gegroeid naar 56 %. Voor 2021 wordt een percentage van 80% verwacht. Dit percentage zal naar verwachting stijgen naar 94 % in 2025.

Actie

,,Wij vinden dat het debat over nut en noodzaak van een noordelijke aftakking snel gevoerd moet worden’’, zegt Stutvoet bij de Stentor. ,,De politiek moet het economische belang afwegen tegen de overlast en aantasting van het landschap.’’ Rona denkt dat een beste plan de nieuwe Noordtak door de Achterhoek is.

Bronnen: De Stentor, Rijksoverheid