Roerige tijden rond ‘knip’ in Weesperstraat A’dam

Zes weken lang is een van de drukste straten van Amsterdam, de Weesperstraat, afgesloten geweest. Met de ingrijpende en veelbesproken maatregel wilde de gemeente onderzoeken wat de effecten zijn op het verkeer, de veiligheid, de luchtkwaliteit, het geluid en de beleving van de bewoners.

Afgelopen weken leidde de proef tot veel tumult onder omwonenden en weggebruikers. Door de afsluiting ontstond veel extra drukte op andere wegen in de stad en ook op de ringweg A10 was geregeld sprake van meer opstoppingen. Tientallen bewoners van de wijk Kattenburg in Amsterdam-Centrum zijn de straat opgegaan om te demonstreren tegen wat zij een “bizarre verkeersexplosie” noemen. In de wijk is het een stuk drukker geworden met verkeer. Ook ondernemers en taxichauffeurs waren niet blij. Sommige omwonenden waren echter juist blij met de rust.

Voor het eerst het raam weer open

Behalve in de Weesperstraat zelf heeft ook de Valkenburgerstraat, ook wel de ‘vieste straat van Amsterdam’, een transformatie ondergaan door de knip op de Weesperstraat. Zolang de pret mag duren genieten bewoners van de toegenomen leefbaarheid. ‘De auto’s uit een straat halen is eigenlijk de enige oplossing.’ Bewoner Paul Busker kwam in 1997 als een van de eersten in de nieuwbouwappartementen op de Valkenburgerstraat wonen. Toen was niet duidelijk dat het huis aan zo’n drukke doorgangsweg zou komen te liggen. “Ons was altijd een stadsstraatje beloofd. Vanwege de A10 zouden zulke drukke straten door de stad ook niet meer nodig zijn, was het idee. Maar dit werd ineens toch een ‘plusnet corridor’, zoals dat heet: een doorgangsroute voor auto’s, nu zo’n 27.000 per dag. En daarmee werd dit de vieste en ongezondste straat van de stad”, zegt hij in Het Parool.

Maar hoe de straat erbij ligt sinds de Weesperknip, overtreft zelfs de stoutste verwachtingen van Busker en zijn medebewoners. Want net als de bewoners van de Weesperstraat ervaren zij hun buurt als een stuk prettiger. “Met die hete dagen heb ik voor het eerst in jaren mijn woonkamerramen open kunnen doen om mijn huis door te luchten. Normaal doe ik dat niet, vanwege het lawaai. En op straat praten bewoners weer met elkaar. De leefbaarheid is enorm toegenomen. Dus je ziet: de auto’s uit een straat halen is eigenlijk de enige oplossing.”

Evaluatie

De gemeente gaat de proef evalueren door gesprekken met bewoners, ondernemers en andere partijen, schrijft het AD. In november wordt het eindverslag verwacht. Volgens Van der Horst is het al duidelijk dat er waardevolle informatie is verzameld, ‘vooral ook doordat het gesprek op gang is gekomen over de elementaire vraag waar we in onze steeds drukkere stad nog ruimte voor kunnen en willen maken’.

Bronnen: Het Parool, AD, Verkeersnet