De hinder vanwege het geluid van motoren lijkt steeds groter te worden. De roep is vooral om iets te doen aan motoren en scooters met een ‘sportieve’ knaluitlaat. Vorige maand schreven we al dat er steeds meer actiegroepen ontstaan, ook de afgelopen weken waren er weer diverse campagnes tegen hinderlijk geluid van motoren. We noemen er drie die de afgelopen weken zijn opgestart.
Geluidspaal afgewezen
Zo is er een petitie van een groep in Amsterdam-Oost, die schrijft:
Het plan voor een ‘Geluidspaal voor het meten van motorlawaai op de Weesperstraat’ is door stadsdeel Centrum als ‘onhaalbaar’ afgewezen. Motivatie van het stadsdeel: Het is in Nederland nog niet mogelijk om te verbaliseren op basis van één en ook nog onbemande geluidsmeter. Het gemeten geluid is namelijk een totaal van al het geluid in de omgeving, dus alle auto’s, motoren, bouwactiviteiten, die voorbij razende ambulance op de achtergrond. Het is niet mogelijk om met één meting hard maken wat de bron van het luide geluid is en hoe luid die ene bron op zichzelf was. Daarnaast zijn flitscamera’s of geluidspalen (ook die voor snelheid) eigendom van het landelijk openbaar ministerie en zij zijn degenen die bepalen waar ze worden ingezet. De gemeente gaat hier dus niet over.
Bezorgde bewoners hebben nu een petitie ‘Stop overbodig motorlawaai’ ingediend, waarin de gemeente Amsterdam wordt gevraagd om de politie motorrijders met overbodig motorlawaai te laten aanspreken en eventueel bekeuren.
Handhaving
In Almere is er petitie vanwege motoren, en ook automobilisten, die onnodig veel overlast veroorzaken op de Oosterdreef. Ze constateren:
- De weggezakte geluidswal langs de Oosterdreef biedt geen enkele bescherming meer tegen de hevige geluids- en stankoverlast veroorzaakt door alle verkeer.
- Motorrijders en automobilisten rijden met hoge snelheid en open uitlaat over de rotondes en gebruiken de weg als een racebaan.
- Uitlaatgassen vormen een gezondheidsrisico.
- Motoren produceren geluid ver boven de norm.
- Lawaai heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van leven.
hun verzoek is dan ook
- Het plaatsen van een adequate geluidswerende voorziening
- Handhaving van de maximum snelheid
- Handhaven van geluidsnormen
Motor OK Herrie Nee
In een meer algemene petitie wordt onder meer opgeroepen om een APK in te voeren voor motoren, scooters en bromfietsen.
Zij constateren:
- dat er teveel motoren, scooters en bromfietsen met uitlaten rondrijden die het motorgeluid niet of nauwelijks dempen;
- dat het ontbreken van een periodieke keuring voor motorfietsen en het ontbreken van regels voor hun maximale geluidsproductie niet valt te rijmen met de strenge regels die voor motorrijtuigen gelden;
- dat het verknallen van de rust in het buitengebied door enkelingen of specifieke groepen niet past in een dichtbevolkt Nederland waar miljoenen andere mensen ook willen recreëren;
- dat wetenschappelijk onderzoek intussen afdoende bewezen heeft dat blootstelling aan een te hoge geluidsbelasting zowel in geestelijk als in lichamelijk opzicht schadelijk is voor de gezondheid en zelfs kan leiden tot voortijdig overlijden.
Ze verzoeken de regering bij wet een streng plafond in te stellen voor het geluid dat motorfietsen, scooters en bromfietsen maximaal mogen produceren, met inbegrip van een adequaat sanctiebeleid. Dit om een einde te maken aan de verstoring van de rust in het buitengebied door bovengenoemde verkeersmiddelen en om burgers in het stedelijk gebied beter te beschermen tegen vermijdbare blootstelling aan lawaai.
Bronnen: Buurtorganisatie 1018 Amsterdam, Petities.nl (Almere), Petities.com (Motor OK, Herrie Nee)