Wegverharding flink discussiepunt in Epse

Bewoners aan de Lochemseweg in Epse zijn bezorgd over geplande werkzaamheden aan de weg, die eind deze maand moeten beginnen. Ze vrezen dat de situatie op de drukke weg zal verslechteren in plaats van verbeteren. De bewoners voelen zich niet gehoord en stellen dat de gemeente in een persbericht een te positief beeld schetst van het overleg dat heeft plaatsgevonden.

Volgens de Dorpsraad Epse-Joppe, waarnaar de gemeente in het persbericht verwijst, heeft het overleg slechts in beperkte mate plaatsgevonden. De Dorpsraad heeft de opmerkingen van omwonenden aan de gemeente doorgegeven, maar inhoudelijk hebben ze zich er nauwelijks mee bemoeid. De Dorpsraad wil het oorspronkelijke idee van een dorpsplein, met onder andere bankjes, een waterpunt en oplaadpunten voor elektrische fietsen, weer oppakken en aanpassen

Aanleg Streetprint
Het plan om de verkeerssituatie te verbeteren bestaat al sinds 2012, toen de weg nog onder provinciaal beheer viel. Nu de weg in handen van de gemeente is, is het plan om er een 30 kilometerzone van te maken en Streetprint aan te brengen, waardoor het asfalt eruitziet als een klinkerweg. De bewoners maken zich zorgen over extra lawaai door het reliëf van de Streetprint en de verwachting dat automobilisten zich weinig zullen aantrekken van de snelheidsbeperking.

De bewoners benadrukken dat vragen over de realistische verandering in snelheid en geluidsdruk al herhaaldelijk zijn gesteld sinds 2016, maar nog steeds niet specifiek zijn beantwoord. Ze wijzen op het feit dat in heel Nederland voorbeelden te vinden zijn van toegenomen geluidsoverlast door Streetprint.

Zo waren er in Muntendam ook plannen voor het vervangen van regulier asfalt naar een weg met klinkers. De bewoners voelden daar weinig voor en gaven dus ook weerstand voor dit plan. De gemeente Midden-Groningen heeft uiteindelijk besloten om naar de bewoners te luisteren en het gewone asfalt te laten liggen.

Al jaren plannen voor deze weg
In het verleden was geluidsoverlast door autobanden al een probleem in Epse. Om dit aan te pakken, werd in 2012 ‘fluisterasfalt’ geïntroduceerd, wat volgens betrokkenen veel heeft geholpen. Nu is het plan om het fluisterasfalt te vervangen door conventioneel asfalt en een Streetprint-laag toe te voegen. Dit houdt in dat een klinkermotief in verwarmd asfalt wordt gewalst.

Het project om de weg over te nemen van de provincie en er een 30 kilometerzone van te maken, maakt deel uit van het mobiliteitsplan dat al in 2017 is opgesteld. In juni 2018 heeft het college besloten de weg over te nemen en een 30 kilometerzone in te stellen. Bewoners kregen de mogelijkheid om inspraak te hebben en volgens de gemeente zijn er geen bezwaren ingediend tegen het verkeersbesluit dat begin dit jaar is genomen.

Gemeente enthousiast over de plannen
De gemeente geeft aan dat het contact met de Dorpsraad en de geluiden tijdens inloopavonden positief zijn ervaren. Ze stellen dat Streetprint bij 30 kilometer ongeveer 3 decibel minder geluid oplevert dan het huidige asfalt bij 50 kilometer. De gemeente verwacht dat verkeersdeelnemers zich aan de snelheid zullen houden, omdat de weg daarop wordt ingericht. Er zal ook een fysiek onderzoek worden uitgevoerd om het geluid te meten, zowel voor als na het aanbrengen van Streetprint.

Bron: Berkelbode, Menterwolde