Al twee jaar weinig verbetering overlast N640

Vrachtwagens gebruiken de N640 bij Etten-Leur en Hoeven als sluiproute van de A17. Daarnaast zijn er veel hardrijders op de weg. De werkgroep N640 is er na een aantal jaar frustratie klaar mee. Bij BN de Stem geven ze aan: „Tijd voor actie.”

Toen de weg twee jaar geleden heropend werd, was het groot onderhoud gedaan en de maximumsnelheid verlaagd naar 50 kilometer per uur. Maar toen zei de werkgroep al dat dit nog niet genoeg zou zijn om overlast te verminderen. Met de afspraken die toen der tijd gemaakt zijn, wordt nu volgens Martien van de Ven, namens de werkgroep, bij BN de Stem echter weinig gedaan.

„Terugkijkend op deze drie jaar is het voor ons als werkgroep bijzonder teleurstellend dat het enige noemenswaardige resultaat het plaatsen van een flexflitser is geweest. De ambtelijke wieltjes draaien in onze ogen echt te langzaam.”

Drie jaar geleden beloofden de verkeerswethouders en de provincie op het sluipverkeer 80 procent terug te dringen. In 2023 bleek 38 procent van de trucks de sluiproute te gebruiken. De werkgroep wil dat er uiterlijk op 1 januari een vrachtwagenverbod wordt ingesteld en daarover hebben ze een brief gestuurd naar de Brabantse gedeputeerde Stijn Smeulders. Door alleen bestemmingsverkeer toe te laten, zou de 80 procent makkelijk gehaald worden.

De provincie verwacht dat een vrachtwagenverbod ervoor zal zorgen dat de overlast zich verplaatst naar omliggende wegen. De werkgroep zegt hierover bij BN De Stem het volgende: „De gemeente heeft tot op heden geen enkele serieuze onderbouwing aangeleverd voor deze argumentatie.” De gemeente: „Een verbod ondersteunen voor vrachtverkeer op de N640 is dus mogelijk in het individuele belang van bewoners van de N640, maar niet in het algemene belang van Halderberge omdat het niet proportioneel is en negatieve impact heeft op ons gemeentelijk wegennet, dat helemaal niet ingericht is op dit type verkeer.”

De flexflitser is neergezet om de hardrijders tegen te gaan. Desondanks worden er nog veel boetes uitgedeeld, wat volgens de werkgroep alleen maar weerspiegelt dat deze maatregel niet veel zin heeft. Daarnaast zouden veel weggebruikers even remmen voor de flitser, waarna ze weer hard doorrijden. De werkgroep wil dus betere verkeersremmende maatregelen. Zo moet de geluidsoverlast verminder worden en de veiligheid verbeterd.

Bronnen: BN de Stem, Beleidsradar.nl