
Volgens de Europese Commissie mag het aantal vluchten vanaf Schiphol verminderen van 500.000 naar 478.000. Hiermee hopen ze dat er een bijdrage wordt geleverd aan het Europese doel om in 2030 minder langdurige overlast door transport te hebben voor 30 procent van de Europeanen. Er is alleen nog een kritische noot vanuit de Commissie op de plannen van de Nederlandse overheid.
De Commissie geeft aan dat er niet genoeg is gekeken naar de impact van zakenreizen, privé-vluchten en medische vluchten op het gebied van geluidsoverlast. Ook de nieuwere stillere vliegtuigen zijn niet meegenomen. Dit is ook wat KLM erg dwars zit, omdat bij hen net een vlootvernieuwing heeft plaatsgevonden. Verder is er niet goed gekeken naar andere maatregelen, zoals het veranderen van de landingsbanen en routes.
Toen in 2022 werd aangekondigd dat Schiphol zou krimpen, werden er door verschillende luchtvaartmaatschappijen rechtszaken aangespannen tegen de overheid. Sommige werden gewonnen door de luchtvaartmaatschappijen en anderen door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Hoge Raad oordeelde uiteindelijk dat de krimp alleen mocht plaatsvinden als er een Europees proces werd doorlopen. Hieruit volgde het oordeel van de Europese Commissie, waar de Nederlandse overheid nu mee aan de slag kan.
Met de plannen hopen ze het aantal gehinderden te reduceren met 15 procent. Met aanvullende maatregelen hopen ze later een extra 5 procent te behalen.
Bronnen: NOS, Luchtvaart Nieuws
