
Nu de vergunning van motorcrossterrein Horensbergdamcircuit in Genk, België, bijna afloopt, was het spannend of deze zou mogen blijven. Het is nog één van de weinig motorcrossterreinen in Limburg. Een nieuwe vergunning moest verkregen worden van de provincie. Voor de vergunning heeft de stad Genk een onderzoek laten uitvoeren. Met het onderzoek willen ze de provincie een advies geven en dit zal positief zijn. Wel zijn er een aantal voorwaarden.
“Die voorwaarden gaan bijvoorbeeld over stedenbouw, want men wil daar een aantal gebouwelementen vervangen, maar ze hebben ook betrekking op het milieu. De deputatie kan, indien nodig, nog bijkomende voorwaarden opleggen,” geeft burgemeester Wim Dries aan bij VRT NWS.
“Horensbergdam is al decennia bekend als een site voor geluidssporten”, vertelt hij verder. “We denken dat het belangrijk is, mits de nodige voorwaarden, dat zo’n site kan blijven bestaan. Zo is ook de vergunning van de karting vorig jaar verlengd. Het is goed dat er op 1 bepaalde plek met de motor gereden kan worden, zodat dat niet gebeurt in de open natuur.”
Volgens Dries zijn er 3 bezwaarsschriften ingediend. Twee hiervan zijn negatief, terwijl één de aanvraag steunt. Eén van de negatieve aanvragen komt van de Limburgse Milieukoepel: “We hebben opmerkingen omdat de geluidregelgeving voor crosscircuits die men aangedragen heeft, vandaag volledig achterhaald is”, vertelt coördinator van de koepel Dylan Elen bij VRT NWS. “Toen die regelgeving opgemaakt is, reed men nog hoofdzakelijk met tweetaktmotoren, maar sinds de jaren 2000 is men bijna volledig naar viertaktmotoren overgeschakeld. Die motoren maken veel meer lawaai en hebben een lagere frequentie, dus dat geluid reikt veel verder en veroorzaakt veel overlast voor omwonenden.”
Ze komen zelf met een aantal voorwaarden: “Binnen 5 jaar elektrisch of binnen 5 jaar niks meer.” Hierover vertelt Elen bij VRT NWS: “Elektrische motors zijn beter voor het milieu, want lekkages van brandstof zijn bijvoorbeeld niet mogelijk, en ze maken een pak minder lawaai. Zo’n overschakeling kan natuurlijk niet van vandaag op morgen, maar die technieken bestaan wel en de mogelijkheden zijn er.” Daarnaast willen ze dat er een meetsysteem komt, waarvan de metingen live te volgen zijn voor iedereen, zoals dat in Nederland bij sommige circuits wordt gedaan.
Bronnen: VRT NWS, Nieuwsblad