Meer vluchten volgens nieuwe Schipholplannen

Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft afgelopen week bekend gemaakt wat de toekomstplannen zijn voor Schiphol. In de plannen staat dat het aantal nachtvluchten verminderd zal worden, maar dat het totaal aantal vluchten zal toenemen tot 470.000 per jaar. Dat terwijl hij zich moet houden aan de uitspraak van de rechter eerder dit jaar, waarin werd gezegd dat hij zich moet houden aan de normen. Dit zou wel een krimp tot 40.000 vluchten kunnen beteken. Aan de andere kant heeft hij de Europese regelgeving. Hierin staat namelijk dat de krimp van een luchthaven alleen is toegestaan als andere mogelijkheden om geluidshinder te beperken onvoldoende effect hebben. De Europese Commissie keurde een eerder plan van de minister al af. Op deze manier probeert hij aan beide eisenpakketten te voldoen.

De nieuwe plannen vielen niet in de smaak bij een aantal leden van het Amsterdamse gemeentebestuur. Zo zei Janneke van Pijpen van GroenLinks: “We gaan de overlast terugdringen door meer vluchten toe te staan. Het staat er écht. Onbegrijpelijk. Krimp is de enige manier om zowel geluidsoverlast, CO2 en andere ongezonde uitstoot en stikstof te reduceren. Het is nodig dat we al die vier vliegen in één spreekwoordelijke klap slaan.”

Van Pijpen vroeg aan wethouder Hester van Buren wat ze aan dit plan gaat doen. Van Buren pleitte namelijk bij het maken van de plannen voor een maximaal aantal van 440.000 vluchten. Hierop antwoordde ze: “Ik ben zeer teleurgesteld in het besluit van het demissionaire kabinet. Nog steeds gaat Schiphol ’s nachts niet op slot en het herstel van de rechtspositie van omwonenden laat nog langer op zich wachten. Het ministerie organiseert de komende vier weken een raadpleging. Wij zullen als Amsterdam daar onze mening over geven en blijven aandringen op aanscherping. Ik zal nog veel lawaai blijven maken op dit dossier.”

Ook Partij voor de Dieren-raadslid Anke Bakker liet van zich horen. Ze is bang voor de gezondheid van de Amsterdammers. Zeker nu minister Harbers ook besloten heeft de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan om één uur ’s middags te sluiten en de Buitenveldertbaan meer te gaan gebruiken. Dit zal namelijk de overlast voor Amstelveen, Amsterdam-Zuid en Zuidoost verergeren. Naar aanleiding hiervan vroeg ze Van Buren of ze juridische stappen zou willen nemen op de gezondheid van de Amsterdammers te beschermen. Dat was voor Van Buren echter voor nu een stap te ver. Er is namelijk al een bezwaar aangetekend, omdat Schiphol volgens de nieuwe natuurvergunning weer stikstof mag uitstoten. Eerst wil ze daar het resultaat van afwachten en ‘vanuit het aandeelhouderschap’ over de nieuwe plannen praten. Amsterdam bezit namelijk 20 procent van de aandelen van Schiphol. Omdat Van Buren tegen stemt als er besluiten worden gemaakt die niet in lijn zijn met de koers van de gemeente, wordt Amsterdam al ‘activistisch aandeelhouder’ genoemd.

Naast het verminderen van het aantal vluchten mogen ook de lawaaiigste toestellen straks tussen 23.00 uur en 07.00 uur de luchthaven niet meer aandoen. Doen zij dit wel, dan betalen ze extra. KLM reageerde hierop gelijk met dreiging van sancties. Andere luchtvaartmaatschappijen geven aan tegenmaatregelen te gaan nemen als Schiphol zal krimpen. 

Bronnen: Parool, Trouw, Algemeen Dagblad