Nieuwe Airbussen KLM zijn helft stiller

De vijftig nieuwe Airbussen van KLM zijn de helft stiller dan Boeings die ze gaan vervangen. De Franse motorenfabriek Safran heeft de motor, de Leap, ontwikkeld, die ook nog eens een vijfde zuiniger is. Transavia heeft er op dit moment al zes rondvliegen. Uiteindelijk zullen ze er samen honderd tot honderdzestig aanschaffen.

KLM’er Barry ter Voert legt bij Noordhollands Nieuws uit wat het volgens KLM betekent dat de Airbussen de helft stiller zijn: “De vijftig procent stiller heeft betrekking op de geluidscontouren. Dus het gebied waarop een vliegtuig een bepaald geluidsniveau haalt, is vijftig procent kleiner.”

In de jaren veertig en vijftig werden er nog jetmotoren gebuikt die er slank uitzagen; een groot contrast met de dikbuikige Leap. Deze heeft een hoge ventilator met fanbladen aan de voorkomt, waardoor er lucht naar binnen wordt geslokt. Deze lucht vormt een geluiddempende luchtlaag. “Bij het landen is het aerodynamische geluid van de romp nu al groter dan het geluid van de motoren,” zegt Stefan Moal, akoestisch expert en technisch adviseur van Airbus bij het Parool. De romp wordt dus het volgende onderdeel waaraan gesleuteld moet worden. “We hebben alle oneffenheden en holtes zo veel mogelijk weggewerkt en de installaties van het landingsgestel verder gestroomlijnd. Die zorgden er bij vorige generaties voor dat lucht die met hoge snelheid langs de romp voerde, bijdroeg aan het geluid op de grond.”

Volgens KLM dragen zij met de nieuwe vliegtuigen het meest bij aan de reductie van het geluid veroorzaakt door vliegtuigen rondom Schiphol, Rotterdam en Eindhoven. Zij geven zelfs aan dat dit het geluid sterker vermindert dan de krimpplannen van het vorige kabinet. Critici geven hierop aan dat een mens de halvering, een afname van 3 dB, van het geluid bijna niet kan waarnemen. Daarbij raadt het WHO een maximaal geluidsniveau van 45 dB rond vliegvelden aan. In Nederland gaat men uit van 55 tot 75 dB. Wim Soede, akoestisch expert voor adviesbureau Ardea en audioloog aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), geeft bij RTL daarnaast aan dat de hinder vaak bepaald wordt door het aantal vliegbewegingen in plaats van het werkelijke geluidsniveau.

In de Safranfabriek wordt ook al gewerkt aan de opvolger van de Leap: de Rise. Deze is twee keer zo groot, maar er wordt verwacht nog eens een geluidsreductie van 75 procent te halen. Daarnaast is hij ook nog 20 procent zuiniger.

Bronnen: Parool, RTL, Noordhollands Nieuws