
Aan het evenement Hart voor Auto’s op Breda Airport vorig jaar hebben de omwonenden geen goede herinnering. Nog een editie zien ze dus al helemaal niet zitten. Dit resulteerde in bezwaar.
Eén van de omwonenden vertelde volgens BN De Stem bij de bezwarencommissie van de gemeente Halderberge: „Wat je daar ziet zijn eigenlijk gewoon rijdende radio’s: auto’s met enorme boxen erin. Als je er daarvan een stuk of vier, vijf bij elkaar hebt en de klep van de kofferbak gaat open… Nou, dan is het niet fijn om daar te wonen.”
De 22 bewoners huurden daarom advocaat Joost de Rooij in. Bij BN De Stem zei hij: „De gemeente ervaart zelf ook dat er veel mis is gegaan bij de vorige editie.” Volgens een ambtenaar zijn er ‘waarschijnlijk overtredingen’ geweest. Hierbij gaf hij aan dat als de regels waren gevolgd, er geen overlast was geweest. Helaas voor de omwonenden zijn er vorig jaar geen metingen uitgevoerd. De ambtenaar geeft hierover aan dat de organisator had gezegd zich aan de geluidsnormen te houden. Dit is een doorn in het oog bij de bewoners. De Rooij volgens BN De Stem: „De vergunninghouder zegt dat hij de geluidsnormen niet gaat overschrijden, dus daarom meet de gemeente niet. Ja, ammehoela. Dan kunnen we akoestische rapportages net zo goed afschaffen.”
Ook de voorzitter van de bezwarencommissie begrijpt dit niet helemaal. „Niemand heeft een decibelmeter in zijn hoofd, hè.” De ambtenaar beloofde dat er dit jaar wel metingen uitgevoerd zullen worden. Als dit jaar opnieuw overtredingen plaatsvinden, kunnen er sancties volgen,” zei hij volgens BN De Stem.
Verder zal het evenement er dit jaar anders uitzien om de druktemomenten en daarbij horende overlast te voorkomen. Vorig jaar startte het evenement om 16.00 uur, maar volgende keer zal dit om 8.00 zijn. De eindtijd blijft hetzelfde. Ook zal de indeling worden aangepast en zijn veel lawaai veroorzakende onderdelen geschrapt.
In het nieuwe evenementenbeleid van de gemeente Halderberge staat dat er maar vier dagen per jaar een groot evenement plaats mag vinden op de luchthaven. Bij slechts één evenement mag er verder sprake zijn van een ‘verhoogd risico op geluidsoverlast’. Toen het nieuwe beleid vorig jaar werd geschreven waren er al aanvragen ingediend voor Free Your Mind en Hart voor Auto’s. De gemeente wil 2025 dan ook zien als overgangsjaar.
Bron: BN De Stem
