
Doordat er niet genoeg luchtvracht is voor Maastricht Aachen Airport (MAA) gaat het financieel gezien niet goed met het vliegveld. Toch heeft dit tekort ook een voordeel: minder overvliegende vliegtuigen resulteert in minder lawaai. De stilte zal echter niet lang aanhouden, want het vliegveld wil van 802 vliegbewegingen in 2023 naar 3000 bewegingen binnen vijf jaar. De provincie heeft zelfs al ingestemd voor 5000 vrachtvluchten in 2030. Maar er ligt ook een afspraak dat het geluidniveau van 2019 niet overschreden zal worden in de toekomst.
Het Luchthavenbesluit wordt volgend jaar verwacht. Om te onderzoeken wat de gevolgen voor de omgeving zijn, worden er nu metingen gedaan. De onderzoekers geven dan ook aan dat deze metingen met een korrel zout genomen moeten worden, aangezien de huidige hoeveelheid vliegbewegingen niet representabel is voor de toekomst. De gemeente Meerssen heeft de minister verzocht een volwaardige milieueffectrapportage te maken omtrent het Luchthavenbesluit. MAA en de provincie, die aandelen in het vliegveld heeft, wil een bperktere procedure doorlopen.
“Wij vragen ons in alle ernst af of de juiste zaken onderzocht worden en willen benadrukken dat het belang van de gezondheid van onze inwoners zwaarder dient te wegen dan het economisch belang van de provincie Limburg en NV Schiphol,” aldus het college van burgemeester en wethouders van Meerssen.
Toen vorig jaar werd besloten MAA open te houden, werd al verwacht dat er geen winst zou zijn tot 2027. Door de afname in vrachtvluchten is het financiële vooruitzicht slechter dan is gepland. Vergeleken met vorig jaar is in dezelfde periode slechts de helft van het gewicht aan goederen via MAA vervoert. Toen was de start- en landingsbaan ook nog twee maanden dicht vanwege onderhoud. De woordvoerder geeft als reden voor de malaise dat er vorig jaar veel energie is gestoken in het behouden van de luchthaven in plaats van in de commerciële ontwikkeling. Ook zou de luchthaven voor andere partijen onaantrekkelijk zijn door het proces van vorig jaar en het feit dat het ’s nachts gesloten is. Tenslotte zou er nu meer met vrachtwagens worden vervoerd dan met vliegtuigen.
Aangezien MAA zeker tot 2027 al verlies zou lijden, zijn de tegenslagen in 2023 en 2024 alleen maar zwaarder om op te vangen voor het vliegveld. Het is extra pijnlijk aangezien het toekomstscenario van het vliegveld vooral gebaseerd is op forse groei van de luchtvrachtsector.
Bron: L1 Nieuws
