Pakket ontwikkeld om vliegtuigen elektrisch te maken

Bestaande vliegtuigen met kerosinetank ombouwen tot elektrische voertuigen. Dat is straks mogelijk door de start-up Clearwings in Budel. Zij stellen een pakket samen, waardoor vliegtuigen straks stiller en duurzamer zijn. Onderhoudsmonteurs kunnen de motor met het pakket zelf vervangen. Binnen vijf jaren hopen ze dat er steeds meer kleinere vliegtuigen zullen zijn met een elektrische motor.

Kshitij Dadhekar, die net is afgestuurd van de TU/e en één van de oprichters van Clearwings, maakte met vijf studenten al een oude Cessna elektrisch. Hier kunnen twee personen in meevliegen. Hij wil uiteindelijk vliegtuigen die tot twintig passagiers kunnen meenemen kunnen ombouwen. “Je kunt nieuwe elektrische vliegtuigen ontwerpen en bouwen, maar op onze manier is elektrisch vliegen voor de kleine luchtvaart veel sneller te realiseren. Er zijn zoveel toestellen die in hangars staan te wachten op revisie. Als je die elektrisch maakt, dan krijgen ze een tweede leven met een kostenreductie van 50 procent aan brandstof en onderhoud,” gaf hij aan bij het Brabants Dagblad.

Dadhekar heeft het bedrijf samen opgericht met de Amerikaan Kyle Strickland. Bij het Brabants Dagblad zegt Dadhekar verder: “In 2017 heb ik samen met hem in mijn geboortestad Mombay in India al tuktuks elektrisch gemaakt. Een jaar later zijn we op de TU/e terechtgekomen en het idee van elektrificatie heeft ons nooit losgelaten. Met de Falcon studentengroep zijn we, gesteund door Kempen Airport, gestart met deze Cessna. Dat heeft geleid tot de oprichting van Clearwings.”

In het pakket van Clearwings zullen batterijpakketten, een bedieningsdisplay en de motorconstructie zitten. ,,We geven er uiteraard een uitgebreide handleiding voor de montage bij. Bovendien geven we aan hoe een aanvulling op het certificaat kan worden aangevraagd bij de EASA, de Europese luchtvaartautoriteiten, of soortgelijke autoriteiten elders,” geeft Dadhekar aan bij het Brabants Dagblad.

Dat de markt zich langzaam verplaatst naar elektrische vliegtuigen is al bekend. “De meeste bedrijven die daarop inspelen, willen geheel nieuwe elektrisch aangedreven toestellen ontwikkelen”, zegt Strickland bij De Ingenieur. “Wij willen bestaande kleine toestellen retrofitten, dus ombouwen en voorzien van een elektrische aandrijving. Daarmee verwachten we veel sneller op de markt te kunnen komen. Het ontwikkelen, certificeren en bouwen van volledige nieuwe vliegtuigen gaat immers misschien wel decennia duren.” Het is hierbij belangrijk dat het gewicht van de voertuigen niet lager of hoger wordt en de gewichtsverdeling niet veranderd, aangezien het vliegtuig hiervoor goedgekeurd is.

Naast de positieve impact van de elektrische voertuigen, is er ook een nadeel. Met batterijen kunnen de vliegtuigen niet meer vier uur, maar twee uur vliegen. ‘Maar er zit nog steeds volop ontwikkeling in de batterijtechnologie. Momenteel zitten bruikbare batterijtypen op 350 wattuur per kilogram. Maar nieuwere typen gaan al richting 400 à 450 wattuur per kilogram,’ gaf Dadhekar aan bij De Ingenieur. De kleine vliegtuigen worden nu vaak gebruikt voor vluchten tot 40 minuten, dus het verlagen van de vliegtijd is volgens Dadhekar nu nog geen groot probleem. Clearwins wil echter wel een groot aandeel hebben in de wereldwijde regional air mobility. Hierbij willen ze lijndiensten opzetten tussen kleinere vliegvelden binnen een land. Dit wordt al gedaan in Noorwegen en Nieuw-Zeeland.

Bronnen: Brabants Dagblad, De Ingenieur